Google Instant Previews beïnvloedt web analytics data [OPGELOST]

Google_Analytics_LogoAdverteerders kampen de laatste tijd met problemen betreffende hun web analytics data. Nu zijn er bevestigde berichten dat Google Instant Previews de web analytics data beïnvloedt. Eerder waren er al klachten van adverteerders over een ‘reporting glitch’ waardoor de Quality Score van vele adverteerders een enorme daling vertoonde.

Het lijkt erop dat Google in sommige gevallen een ‘on-demand fetch’ van jouw pagina uitvoert om dynamisch een Instant Preview te creëren. De ‘on-demand fetch’ gebeurt wanneer een zoeker zijn muis op de zoekresultaten op Google plaatst en de image preview verschijnt. Sommige analytics tools – waaronder Google Analytics – kunnen dit beschouwen als een bezoek omdat Google Instant Preview de pagina werkelijk in real-time aan het bezoeken is om de opgevraagde Instant Preview te bekomen.

Er verschenen al verschillende klachten op de (Engelstalige) Google Help Forums. John Mueller van Google beantwoordde de klachten door te zeggen dat Google aan het probleem aan het werken is zodat de Instant previews niet meer als pageviews gerekend worden: “We werken aan een oplossing voor dit probleem, om te voorkomen dat Google Instant Preview on-demand fetches het Analytics JavaScript uitvoeren en dus gerekend worden als pageviews.”

Wanneer de oplossing verwacht mag worden, werd niet meegedeeld. Voor adverteerders die de laatste twee weken daadwerkelijk een significante verandering gezien hebben in hun Analytics rapport: dit zou de reden kunnen zijn. En je mag dan opnieuw aan een verandering verwachten (een drop in dit geval) eens Google het probleem heeft verholpen. En nee, je moet vandaag niets veranderen aan je Google Analytics code.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *