Google Gmail man, Steve Jobs & Samsung nemen deel aan de ad wars

Google en Bing zijn de twee grootste spelers in de wereld van zoekmachines, daarnaast concurreert Google ook op vlak van smartphones, e-mail, tekstbewerkers en meer met Microsoft. Concurrenten moeten niet altijd poeslief voor elkaar zijn, dit lijkt in ieder geval de redenering van Microsoft te zijn. Hun laatste advertentie heeft een wel erg duidelijke link met Google. De zogeheten Gmail man speelt de hoofdrol in de advertenties voor Microsoft Office 365, deze onconventionele postbode trekt zich weinig aan van privacy.

Natuurlijk laat Google zich niet zo maar beledigen en doen ze aan wat mythbusting. De wijze waarop de Google Gmail man wordt getoond is dan ook overduidelijk overdreven. Uiteindelijk is het fysiek onmogelijk voor Google werknemers om iedere e-mail, tekstbestand of zoekopdracht op te volgen. Aan de andere kant beschikken ze over enorm veel informatie over ons.

Wie verkies je? De Google Gmail man of de G-male?

De advertentie van Microsoft doet ons denken aan de G-male. Persoonlijk vinden we deze minder commerciële versie veel leuker en heeft toch dezelfde ondertoon op vlak van online privacy.

Steve Jobs in Taiwan

Apple heeft in het verleden al enkele keren advertenties gemaakt waarbij ze de concurrenten aanvullen of gewoon uitlachen, deze keer is het de beurt aan Apple om uitgelachen te worden. In de eerste advertentie wordt een engel van Steve Jobs gebruikt om de Actionpad te promoten. Deze Taiwanese humor wordt door Amerikanen en ons al snel als een belediging gezien, het zou echter in Taiwan eerder als een eerbetoon worden gezien aan de overleden Apple topman.

Samsung lacht met Apple

Samsung’s advertenties lachen dan weer met iPhone gebruikers. Er zijn verschillende commercials voor de Samsung Galaxy S II waaronder deze Super Bowl ad waar iPhone gebruikers als echte Apple fanboys worden bestempeld die blind hun merk volgen zonder oog voor “betere alternatieven”. Als het doel van Samsung is om Apple gebruikers aan trekken als nieuwe klanten, dan is net deze doelgroep beledigen misschien niet echt een goed idee?

Vinden jullie dit soort van ‘bashing ads’ een meerwaarde of simpelweg vervelend of erger nog beledigend?

Executive Summary

Wie? De Google Gmail Man
En? Steve Jobs, Samsung en de G-male doen ook mee aan de ad wars.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *