Google Enhanced campaigns: hoe optimaliseer je je campagnes voor mobiel?

Begin vorige maand begon Google met het uitrollen van de ‘enhanced campaigns‘ in Adwords. Het doel achter deze geoptimaliseerde campagnes, is de adverteerder meer flexibiliteit geven, doordat je je biedingen en advertenties kan aanpassen op basis van het toestel, het tijdstip en de locatie van de gebruiker, en dat allemaal binnen één campagne. Daar waar Google vroeger adviseerde om aparte campagnes op te zetten voor mobiel, kan je met een geoptimaliseerde campagne gerust alle toestellen targeten binnen één campagne. Maar wat mag je eigenlijk verwachten van je mobiele advertenties, en vooral, hoe moet je ze optimaliseren?

Enhanced Campagnes in adwords

Wat mag je verwachten van je mobiele advertenties?

Laten we eerst even gaan kijken naar de resultaten die je mag verwachten, van je advertenties die op mobiele toestellen en tablets verschijnen. Als je in Adwords op ‘segmenteren -> apparaat’ klikt, zie je meteen hoe je campagnes momenteel scoren op computers, op tablets en op smartphones. Neem hier even een kijkje naar alvorens je je campagnes upgrade, zodat je een idee krijgt van de opportuniteiten van mobiel.

  • Impressies: de impressies geven je een idee van het zoekvolume en dus van de opportuniteiten op mobiel. In België lopen we nog een beetje achter als het op mobiel aankomt, en de impressies voor mobiel zullen dus altijd een stuk lager liggen. Heb je campagnes die bijvoorbeeld ook in Nederland lopen, dan zal het verschil in impressies waarschijnlijk kleiner zijn.
  • Click-through-rate: op mobiel is er minder concurrentie, waardoor je CTR op mobiele toestellen vaak hoger ligt of gelijk is aan de CTR op vaste computers en laptops.
  • CPC: omdat er op mobiel minder concurrentie is, zal de CPC bijna altijd een stuk lager liggen. In onderstaand voorbeeld zien we dat de CPC voor tablets ongeveer gelijk ligt, maar de CPC voor smartphones ligt meer dan de helft lager. En dat terwijl de gemiddelde positie op smartphones iets beter is.
  • Conversies: uiteraard zijn ook de conversies belangrijk. Wees echter niet teleurgesteld als de conversiecijfers tegenvallen: uit onderzoek blijkt dat mensen die via mobiele advertenties je website bezoeken, later via andere kanalen wél converteren.

Google enhanced campagnes

Hoe optimaliseer je je campagnes voor mobiel?

Nadat je je een beeld hebt gevormd van de resultaten op mobiel, is het tijd om je campagnes te upgraden naar geoptimaliseerde campagnes en om je campagnes zo te optimaliseren dat ze ook op mobiel goed scoren! Je kan onderstaande tips daarbij als leidraad gebruiken:

  • Bekijk in Analytics de resultaten van je mobiel verkeer voor alle verkeersbronnen. Via welke zoekresultaten komt men, organisch, via een smartphone op je website terecht, en zijn de zoekopdrachten verschillend van de zoekopdrachten op vaste computers? Zoek de verschillen en de gelijkenissen, en gebruik die om je zoekwoorden en je advertenties voor mobiel aan te passen.
  • Vergelijk metrics zoals de time on site, de pages per visit en de conversieratio om te kijken of je je website moet optimaliseren voor mobiel. Scoor je op die metrics beduidend lager als men je website met een smartphone bezoekt? Dan wordt het tijd voor een mobiele website of een website met een responsive design. Bekijk ook hoe je je call-to-actions en je invulformulieren kan afstemmen op mobiel: een te lang invulformulier zal de bezoeker al gauw afschrikken.
  • Bekijk je resultaten in het verleden. Wat was je gemiddelde CPC voor mobiel? Pas het bod voor mobiel van je geoptimaliseerde campagnes daaraan aan. Ga ook op zoek naar trends, misschien is het de moeite om je bod aan te passen op basis van het tijdstip of de locatie van de bezoeker.

Heb je zelf nog enkele tips om beter te scoren op mobiel? Deel ze gerust in de comments.

Executive Summary

Hoe optimaliseer je je Enhanced Adwords Campaigns voor mobiel?
Google lanceerde onlangs de Enhanced Campaigns in Adwords. Maar hoe optimaliseer je die voor mobiel?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *