Google creëert ‘Source’ meta tags om originele nieuwsbronnen te herkennen

meta_tags

Jaarlijks stijgt de hoeveelheid content die online gepubliceerd wordt dramatisch. Google zegt nu dat het aan het experimenteren is met twee nieuwe meta tags waarvan ze hopen dat ze zullen helpen bij het herkennen van de originele bronnen van online content. De tags worden ‘syndication-source’ en ‘original-source’ genoemd. Maar wat doen ze nu exact en wat kunnen online uitgevers ermee doen?

Wat is syndication-source?

Websites die hun content aan anderen syndiceren kunnen de syndication-source tag gebruiken om Google duidelijk te maken dat hun bron degene is die opgenomen dient te worden in Google News. Als alles zal lopen zoals het zou moeten, zal de tag door zowel de site die de content syndiceert als de site die de content ontvangt en publiceert van een andere bron, gebruikt worden. De meta tag zal er als volgt gaan uitzien:

meta name=”syndication-source” content=”http://www.somedomain.com/article1.html”

Wat is original-source?

De original-source tag kan gebruikt worden door uitgevers die duidelijk willen maken dat hun artikel de originele versie is. Eigenlijk lijkt het dus een beetje op de canonical tag die gebruikt kan worden om de ‘canonical’ versie van gelijkaardige webpagina’s aan te duiden.

Google zegt dat deze meta tag ook gebruikt kan worden op dezelfde manier dat uitgevers linken naar andere sites. Google zegt bovendien dat je verschillende bronnen kan citeren met meerdere versies van deze tag zodat je de andere bronnen die geleid hebben tot jouw artikel kan vermelden en krediet kan geven voor hun bijdrage.De meta tag zou er als volgt gaan uitzien:

meta name=”original-source” content=”http://www.somedomain.com/article1.html”

Maar wat met de canonical tag?

Zoals gezegd bestaat er al een tag die min of meer hetzelfde doet als de nieuwe source-tags, de canonical tag. Waarom zou je nu de nieuwe tags gaan gebruiken als je er al één hebt die ongeveer hetzelfde doet? Simpel: omdat je een nieuwsuitgever bent. Deze tags werken alleen binnen Google News en ze zijn ontworpen om Google News te helpen meer te experimenteren met bronidentificatie en attributie. Google zegt hier het volgende over:

“We hadden het gevoel dat de huidige opties (canonical tag) verschillende gebruiksgevallen adresseren en onvoldoende zijn om onze doelen te behalen. Des te accurater de meta data in het algemeen is, des te beter het web zal zijn.”

Een klein stukje technologie die voor nieuwsuitgevers enorm veel kan betekenen. Gevallen van content scraping en spam zijn enorm ergerlijk voor uitgevers en deze tags kunnen het einde van zulke praktijken betekenen. Een andere kijk op de zaak is dat krantengroepen of uitgeversgroepen dezelfde content moeilijk tussen 2 sites kunnen gaan delen. Of zeg maar: DeStandaard en HetNieuwsblad zullen kunnen/moeten aangeven wie de originele bron was, dit terwijl we allemaal weten dat redacties stukken uitwisselen. Of zeg maar: De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Moeilijk kiezen he voor deze groepen? Je wil uw GVA-lezers toch niet opzadelen met de versie van HBVL en omgekeerd (voor alle duidelijkheid). Of wil Google dat kranten zich enkel richten tot zeer lokaal nieuws? Conclusie? Grote twijfels dat deze tags een succes gaan worden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *