Google Boutiques: een nieuwe manier e-shopping voor kleding & textiel

De manier waarop we naar mode shoppen is verschillend van hoe we pakweg camera’s kopen en dan zeker online. Bij mode zijn recensies en specificaties minder belangrijk. Modeshopping draait rond het ontdekken van iets dat in de smaak valt en goed aanvoelt. Het web werkt goed wanneer het aankomt op het kopen van dingen zoals camera’s maar voor dingen als kleding en accessoires is online shoppen toch niet hetzelfde als in de winkel.

Bovendien groeit de markt van textiel/kleding en verwante artikelen enorm snel. Ongeveer een jaar en half geleden begonnen de ontwikkelaars bij Google na te denken over het ontwikkelen van een betere ervaring voor mensen die online shoppen. Het team dat werd opgesteld, bestaat uit mensen die gespecialiseerd zijn in computerwetenschap met de nadruk op ‘machine learning’ en computervisie. Ook werden modeontwerpers en –stylisten bij het team betrokken. Dat team ging aan het werk om een nieuwe manier te ontwikkelen om te surfen, online te ontdekken en online te shoppen naar textiel/kleding.

Deze week werd na vele inspanningen Boutiques.com gelanceerd, een Google webshop, waarmee een eerste stap gezet werd in het realiseren van het vooropgestelde doel. Boutiques is een gepersonaliseerde shopervaring die je modeartikelen laat vinden en ontdekken door je eigen gecureerde boutique te creëren of door een collectie van boutiques gecureerd door ‘taste-makers’ (bekendheden, stylisten, designers en modebloggers). Boutiques gebruikt computervisie en machine learning technologie om jouw smaak visueel te analyseren en te koppelen aan items die je leuk zou kunnen vinden.

Google_Boutiques

Bron: Official Google Blog

In mode zijn er enorm veel keuzes. Als er, laat ons zeggen, 500.000 items in een winkel te vinden zijn, dan zijn er miljarden verschillende combinaties van outfits die je met die items kan samenstellen. Maar hoe sorteer je nu al die dingen? Daarom is de site een samenwerking geworden. Een samenwerking met allerlei mode-experts.

Eerst werden partners gezocht: taste-makers van alle types. Hen werd gevraagd 10 à 50 geweldige items die zij leuk vonden te cureren en om de site hun stijl en smaak ‘aan te leren’. Dit deden ze door het team achter Boutiques te vertellen welke kleuren, patronen, merken en silhouetten ze leuk vonden en welke ze haten. Iedere taste-maker nam deel aan een visuele quiz die de site leerde hun stijlgenre te begrijpen: Classic, Boho, Edgy enzovoort. De machine learning algoritmes gebruikt die informatie om het voor jou mogelijk te maken in de hele inventaris te shoppen in de stijl van die taste-maker bovenop de 10 à 50 items die zij zelf gecureerd hebben.

Tegenwoordig drukken bloggers, stylisten en fashionistas hun smaak voor stijl online uit. Het Boutiquesteam nodigde hen uit om boutiques te creëren zodat mensen kunnen shoppen volgens hun diverse stijlen. Maar uiteraard heeft iedere gebruiker een unieke en persoonlijke stijl dus is het ook mogelijk om je eigen gepersonaliseerde boutique te bouwen waar je aanbeveling kan ontvangen van producten die overeenstemmen met jouw smaak.

Daarbovenop biedt Boutiques een waaier aan opties om merchandise te zoeken en te ontdekken:

Geavanceerde zoekfilters – Filter op genre, silhouet, patroon, kleurfamilies en groottes

Google_Boutiques

Inspiratiefoto’s – Probeer een zoekopdracht voor ‘gele pumps’ en je zal matchende outfit ideeën rechts van de zoekresultaten te zien krijgen. Er worden beelden getoond van streetsyle en collage en styling sites om je te voorzien van het online equivalent van gestylede mannequins om je op die manier inspiratie te geven.

Vervolledig de Look – Jezelf ooit afgevraagd wat samen zou gaan met die jurk of die broek? De Boutiques modedesigners hebben honderden stijlregels opgelijst, zoals ‘handtassen met hevige patronen gaan niet samen met jurken met hevige patronen’, die gebruikt werden om een tool te ontwikkelen die items suggereert die samengaan met je zoekodpracht.

Visuele search – Soms houd je van een item maar niet in een bepaalde kleur. Boutiques analyseert de afbeelding op kleur, vorm en patroon om visueel gelijkaardige items te vinden.

Boutiques op je tablet – De Boutiques iPad applicatie stelt je in staat om vanuit je luie zetel door het assortiment te ‘bladeren’ alsof je in de winkel tussen de rekken aan het kijken bent.

Momenteel is Boutiques enkel beschikbaar in de Verenigde Staten maar je kan uiteraard al eens een kijkje nemen. Bovendien is er momenteel ook alleen vrouwenmode beschikbaar maar er zijn plannen om Boutiques verder uit te breiden. Je kan feedback geven en als je een designer, bekendheid of verkoper bent, kan je zelfs deelnemen aan het online shopping project.

Tegenwoordig draait alles om gezien worden en aangezien de online shoppingmarkt sterk aan het groeien is, is dit voor verkopers van kleding en textiel nog een uitstekend kanaal om te adverteren en te communiceren met klanten en prospects.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *