GOOGLE BOOST: adverteren voor lokale bedrijven

Google Boost is een net gelanceerd location-based advertentieproduct en is gebouwd op Google Places. Lokale bedrijven krijgen zo een boost – vandaar de naam – en krijgen dus meer zichtbaarheid op de Google zoekmachine. Boost werd ontwikkeld nadat uit onderzoek bleek dat 97% van de gebruikers eerst via zoekmachines research doen naar lokale bedrijven vooraleer een aankoop te doen. Boost bèta is momenteel enkel beschikbaar in San Francisco, Houston en Chicago. Roll-outs in andere steden volgen weldra. Is dit het antwoord van Google op Facebook Places en de recent gelanceerde Groupon Stores?

Boost advertenties worden getoond wanneer gebruikers zoeken naar lokale bedrijven. De advertenties worden dan weergegeven binnen de sectie ‘gesponsorde links’ maar ook in de web search en op Google Maps. De Boost advertenties worden enkel getoond wanneer de juiste combinatie gevormd wordt van een verticale zoekterm (bv.: restaurant) en een lokale zoekopdracht (bv. San Francisco).

De advertenties bevatten algemene lokale informatie zoals het adres, de bedrijfsnaam en het telefoonnummer. Maar ook meer consumentgericht informatie kan getoond worden: sterrenclassificatie, aantal ontvangen recensies en een speciale Maps marker.

Om een Boost advertentie te maken, moeten adverteerders eerst een Google Places pagina hebben. Het opzetten van een advertentie is vrij gemakkelijk en campagne management gebeurt automatisch. Bedrijven moeten enkel een budget opstellen waarna het algoritme van Google de details van plaatsing en frequentie invult.

Google Boost zou wel eens een uithaal kunnen zijn naar Facebook Places advertising. Momenteel worden er nog geen advertenties verspreid van of via Facebook Places. Google is de concurrentie dus (weer) voor. In het midden van de strijd om advertentiegeld was dit een belangrijke zet voor Google. Vooral omdat Facebook een concurrentieel voordeel behaald heeft door sterk gerichte en relevante advertenties – gebaseerd op gebruikersinformatie – te verspreiden. Dankzij Facebook Places kan Facebook binnenkort nog meer location-based informatie verzamelen. Facebook lijkt dus klaar om de leiderspositie op vlak van location-based adverteren in te nemen.

Voordelen t.o.v. Facebook Places

Anderzijds heeft Google Boost ook voordelen tegenover Facebook Places. Google weet met Boost niet alleen enorm geschikte consumenten te strikken maar ook actief geïnteresseerde consumenten. Wanneer gebruikers op Facebook een advertentie te zien krijgen, zal dat op een meer passieve manier gebeuren en zal het minder waarschijnlijk leiden tot een aankoop of een gewenste actie.

Zo zullen Boost advertenties eruit zien (de blauwe marker duidt het geadverteerde bedrijf aan):

Google_Boost_Advertentie

Hieronder een voorbeeld van hoe de Google Boost sign-up pagina eruit ziet. Treffend is dat Google het de lokale adverteerder wel heel makkelijk maakt op het eerste gezicht. Geen cost-per-click, gewoon een budget achterlaten. Google zal zelf de prijs per click wel bepalen:

Google_Boost_Sign_up

De aanpassingen aan de interface met meer geo-specifieke zoekresultaten, Marissa Mayer die aan het hoofd van ‘local and location’ geplaatst wordt, Google Boost, …  Allemaal tekenen dat Google zich volop in de strijd gooit voor lokaal en location-based adverteren. Een strijd die nog lang niet gestreden is en die nog veel interessante ontwikkelingen teweeg zal brengen voor zowel consumenten als adverteerders.

Bovendien worden binnenkort (nu al beschikbaar in de VS en het VK) ‘Adwords Seller Ratings‘ toegevoegd aan betaalde advertenties. De seller ratings worden volgens Google automatisch getoond wanneer je online winkel beoordeeld werd in Google Product Search, wanneer je 4 of meer sterren gekregen hebt en wanneer je ten minste 30 recensies hebt. Bovendien moet je voor een klik op de recensies link niet betalen. Alleen wanneer op de titel geklikt wordt, moet er betaald worden voor de klik.

Adwords_Seller_Ratings

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *