Google, Bing en Yahoo werken aan een nieuwe Zoektaal

Schema.orgGoogle, Bing en Yahoo hebben de handen in elkaar geslagen. Dit is op zich al groot nieuws. Waar ze normalerwijze elkaar bekampen op de zoekmachinemarkt, gaan de grote 3 nu de koppen samen steken voor een project dat iedereen ten goede zal komen. De naam van het project? Schema.org.

Schema.org komt er doordat de zoekmachines problemen ondervinden bij het opnemen van websitecontent, het indexeren ervan en het tonen van de content. Daarom werken ze aan een eenheidstaal van markups voor microdata die de zoekmachines in staat stelt sneller en beter content op te nemen van websites. Als deze nieuwe zoektaal wijd verspreid geraakt dan heeft dit gevolgen voor iedere zoeker en voor iedere websitebeheerder, maar welke dan?

Het internet mag geen Toren van Babel worden

Iedereen die een zoekactie uitvoert op een van de zoekmachines ziet tussen de resultaten wel eens webpagina’s staan die niet relevant zijn aan wat men zoekt. Dit komt doordat de zoekmachine niet in staat was de content van websites voldoende te lezen en vervolgens te indexeren, waardoor ze webpagina’s binnen de foute zoekopdracht ontsluiten.

De nieuwe microdata presenteert de content op zo’n manier dat de zoekmachines in staat zijn de content beter op te nemen en te categoriseren.  Met behulp van deze nieuwe markups kunnen ze webmasters helpen door aan te geven welke content belangrijk is. Bovendien is er de mogelijkheid om bijkomende informatie te geven zodat de zoekmachine beter de content kan indexeren en ontsluiten.

Waar nu elke zoekmachine zijn eigen markups heeft, zou Schema.org ervoor zorgen dat zoekmachines en webmasters kunnen werken met 1 verzameling van microdata. Let op dat we tot nu toe enkel enkel gesproken hebben over de 3 grootste zoekmachines. Indien dit een succes blijkt te zijn, zal het systeem waarschijnlijk gebruikt worden over het gehele net.

Schema.org

Alle informatie over de nieuwe universele microdata is terug te vinden op Schema.org. Zo is iedereen in staat zijn website aan te passen met de juiste markups. Men vindt er ook de nodige uitleg over de te hanteren implementatiemethode en de verschillende mogelijkheden.

De nieuwe markups zijn eerst en vooral zeer interessant voor de zoekmachines zelf. Hun systemen kunnen nu eenvoudiger en beter werken. Hierdoor kunnen ze een hogere kwaliteit aan zoekresultaten aanbieden aan hun gebruikers.

Voor de webmasters en SEO specialisten kan dit een grote vernieuwing teweegbrengen. Waar de zoekmachines altijd zeer mysterieus bleven wat betreft hun interne werking, krijgt men nu een handleiding aangereikt. Dit maakt het mogelijk om de gewenste content naar voren te laten komen op een manier dat de zoekmachines het willen. Als deze eenheidstaal doorbreekt dan zal dit voor een ware omwenteling zorgen binnen de zoekmachine optimalisatie. Het is namelijk een must voor iedere SEO specialist en webmaster om op de hoogte te zijn van de gebruikte taal, anders wordt men niet gevonden in de organische resultaten.

De internetgebruiker daarentegen zal zich niet moeten aanpassen. Het enige wat hij/zij zal ervaren zijn betere en meer relevante zoekresultaten.

Op het eerste zicht kunnen we deze nieuwe veranderingen alleen maar toejuichen. Maar het wordt afwachten hoe het gehele project zal uitgewerkt worden. En dan is het nog de vraag of dit project zich weet te verspreiden over het hele internet.

Wij zouden graag horen van SEO, webmasters en internetgebruikers wat jullie vinden van Schema.org en de mogelijke gevolgen ervan?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *