Google Analytics site-overlay vernieuwd: analyse op pagina

De oude, niet zo goed functionerende, site-overlayfunctie van Google Analytics werd vernieuwd en heet voortaan in-page analytics (analyse op pagina). Deze functie laat gebruikers toe om individuele pagina’s te analyseren en te controleren op welke links er nu juist geklikt wordt. De problemen lijken (voorlopig) opgelost te zijn: de lay-out en de getoonde informatie werden flink aangepakt en alle beschikbare informatie over een pagina wordt nu direct naast de pagina getoond. De functie wordt momenteel wel nog in bèta getest.

Statistieken

Wanneer je de functie opent, krijg je de statistieken van de homepage te zien met in de linkerkolom de basisstatistieken van de pagina (‘inhoudsdetails’). Onder de inhoudsdetails kan je ook nog demografische statistieken en technische topstatistieken bekijken. Die laatste statistieken geven een profiel van het grootste deel van de bezoekers van die pagina. Daardoor weet je dus op welke vlakken de site aangepast moet worden voor ‘de gemiddelde bezoeker’.

Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om na te gaan hoe bezoekers van de ene pagina naar de andere pagina gegaan zijn en waar ze vervolgens heen gegaan zijn. Dit wordt getoond onder ‘Inkomende bronnen’ en ‘Uitgaande bestemmingen’. De inkomende bronnen bestaan wel enkel uit interne pagina’s.

Site-overlay

De oude site-overlay is geïntegreerd in de ‘Analyse op pagina’. Ook de look and feel van de site-overlay werd aangepast: percentages worden nu in een ballonnetje naast de betreffende links getoond wat het overzichtelijker maakt en bovendien kan je de site-overlay ook in een extern scherm bekijken. Andere mogelijkheden zijn: een aanpasbare weergave die je bijvoorbeeld de mogelijkheid geeft om enkel links te tonen die een boven een bepaald percentage liggen. Zo kom je te weten welke pagina’s het meest bezocht zijn. Gegevens kunnen ook gefilterd worden: op geografie, gebruikt bron of medium, gebruikte browser, enzovoort.

Site_overlay

De aanpassingen bieden meer inzicht in het bezoekersgedrag en maken het mogelijk om specifieke pagina’s te gaan optimaliseren. Aangezien deze versie zich nog in de bèta-fase bevindt, is het wel mogelijk dat hier en daar nog het één en ander wordt aangepast maar voor ons is Analyse op pagina zeker en vast een meerwaarde.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nl8GW3M_2h0&feature=player_embedded[/youtube]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *