Wat enhanced e-commerce tracking voor je web analyse betekent

e-commerce-tracking

Met enhanced e-commerce tracking kun je nog gedetailleerder je e-commerce activiteiten opvolgen. Je analyseert onder andere eenvoudig en snel waar je bezoekers binnenstromen en afhaken. Die kennis geeft je de kans de conversieratio te verhogen.

E-commerce vs enhanced e-commerce

Standaard implementatie van e-commerce registreert transacties aan de hand van trackingcode op de bedankpagina en stuurt die informatie door naar Google Analytics. Zo krijg je informatie over het aantal transacties en hun opbrengst.

Met enhanced e-commerce breid je je Google Analytics rapporten behoorlijk uit. Enhanced e-commerce registreert meerdere acties. Zo zie je bijvoorbeeld in welk gedeelte van je sales funnel de gebruiker binnenkomt en waar hij die weer verlaat. Dat geeft waardevolle inzichten.

Enhanced e-commerce tracking

Op bovenstaand voorbeeld van een sales funnel toont het bovenste balkje, vanaf de sessie met toevoeging aan het winkelwagentje, de gebruikers die tijdens deze fase de funnel binnenkomen.

Met enhanced e-commerce kun je je hele ‘shopping lifecycle’ analyseren. Enhanced e-commerce rapporteert over het gedrag van je gebruikers, hoeveel sessies je nodig hebt voor een transactie, bij welke fase de meeste gebruikers afhaken en op welke pagina’s ze binnenkomen. Verlaat een bezoeker bovendien je sales funnel, maar komt hij tijdens een volgend bezoek binnen via een andere fase, dan trackt Google hem als terugkerende gebruiker in je funnel.

Met enhanced e-commerce kun je je hele ‘shopping lifecycle’ analyseren.

Click to tweet!

Track promoties en coupons

Wil je weten hoe effectief je promotie is? Enhanced e-commerce tracking biedt ook extra rapporten om je marketingacties op te volgen. Buiten je algemene conversies en sales funnel, kun je ook aparte promoties en coupons tracken. Zo houd je bij hoeveel de promotie dagelijks opbrengt en andere belangrijke metrics zoals doorklikratio, kost per conversie, …

Extra inzichten met enhanced e-commerce tracking

  • Weet welke productpagina’s het meest bezocht worden en welke producten gebruikers vaak links laten liggen. Analyseer ook welke producten aan de winkelkar worden toegevoegd, maar daarna geen conversie opleveren en welke producten dat juist wel doen.
  • Gebruik rich media om je data te visualiseren en te analyseren.
  • Creëer extra segmenten om diepere inzichten te verwerven in het winkelgedrag van gebruikers.
Executive Summary

Enhanced e-commerce tracking helpt je nieuwe inzichten te verwerven in je e-commerce. Zo analyseer je eenvoudig in welke fase gebruikers de funnel binnenkomen, wat de impact is van promoties en coupons en welke producten in hun winkelmandje belanden, maar niet converteren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *