Waarom context belangrijk is om de bounce rate te interpreteren

Wie de prestaties van z’n website regelmatig beoordeelt aan de hand van Google Analytics statistieken, zal vaak ook de bounce rate statistieken in acht nemen. Veel online marketeers beschouwen een hoge bounce rate meteen als een slecht teken. Een bounce rate is echter niet altijd een slecht tekenen. Als het hangt af van de intentie en de context van de bezoeker.

Waarom context belangrijk is om de bounce rate te interpreteren

Wat is een bounce en wat betekent bounce rate?

Er wordt een ‘bounce’ geregistreerd wanneer een bezoeker op jouw website komt, één pagina bekijkt en onmiddellijk weer je website verlaat. ‘Bounce rate’ is het totaal aantal bezoekers die maar één pagina van je website bezochten gedeeld door het totaal aantal websitebezoekers

Is een hoge bounce rate altijd slecht?

Wie een hoge bounce rate ziet staan, schiet meestal meteen in paniek. Maar is een hoge bounce rate per definitie slecht?

Niet iedereen bezoekt je website om iets te kopen of zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Wat je doelen ook mogen zijn, soms hebben bezoekers genoeg aan informatie. Stel je bijvoorbeeld voor dat een bezoeker dankzij je SEO inspanningen met een specifieke zoekopdracht meteen op de pagina van je website landt waar hij de informatie vindt die hij nodig heeft. In dit geval zal je een hoge bounce rate zien verschijnen, maar is de bezoeker wel zeer tevreden met de landingspagina en heeft hij meteen gevonden naar waar hij op zoek was.

Het belangrijkste is om te achterhalen waar je hoge bounce rate cijfers vandaan komen en vooral welke type bezoekers een hoge bounce rate genereert. Onderzoek vooral wat tot een hoge bounce rate geleid heeft: het feit dat de landingspagina totaal niet overeen kwam met wat de bezoeker zocht, of het feit dat de landingspagina net wel aan alle verwachtingen van de bezoeker voldeed en de bezoeker meteen de informatie vond waarnaar hij op zoek was.

Segmentatie is de boodschap

Het is zinloos om data van alle bezoekers ineens te analyseren en te interpreteren. Bezoekers hebben immers lang niet altijd dezelfde doelstellingen en hebben vaak andere intenties afhankelijk van de context waarin ze zich bevinden. Om te kunnen onderzoeken of een hoge bounce rate inderdaad iets negatiefs is, is het dus belangrijk om de intentie van je bezoekers te achterhalen. Daarom is het aangeraden om je bezoekers te segmenteren.

Maak een rapport van bezoekers die slechts één pagina bezochten en sluit alle bezoekers die converteerden uit van dit rapport. Wat je nu hebt is een rapport van alle bezoekers die de intentie hadden om de converteren, maar dat uiteindelijk niet deden. Achterhaal daarna op welke landingspagina’s deze bezoekers terechtkwamen en probeer te onderzoeken of deze landingspagina wel voldeed aan de verwachtingen van deze bezoekers en welke acties je eventueel kan ondernemen om de landingspagina te verbeteren.

Executive Summary

Is een hoge bounce rate per definitie slecht?
Veel hangt af van de intentie van de bezoeker!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *