Hoe omgaan met het groeiend aantal ‘not provided’ data in Google Analytics?

Sinds Google de SSL (Secure Sockets Layer) search als standaard instelde voor de zoekopdrachten van ingelogde bezoekers, worden hun organische zoektermen niet langer weergegeven in Google Analytics en gebundeld onder ‘not provided’ data. Een recent onderzoek van Optify toonde zelfs aan dat alsmaar meer organische zoektermen ‘not provided’ zijn, dus ga je beter op zoek naar enkele nieuwe methodes om je SEO inspanningen te analyseren.

De evolutie van ‘not provided’

De standaard SSL search voor ingelogde Google gebruikers werd in oktober 2011  ingevoerd en is een protocol dat de internetcommunicatie van webbrowsers beveiligt. De zoektermen die door SSL gebruikers ingegeven worden, zijn vergrendeld, zodat andere partijen er geen toegang tot hebben.

Dat zorgt voor heel wat praktische problemen voor Google Analytics gebruikers die een groeiend aantal ‘not provided’ zoekwoorden zien verschijnen bij data over organisch verkeer. Onlangs toonde een studie van Optify zelfs aan dat vandaag bijna 40% van de organische zoekwoorden als ‘not provided’ weergegeven worden, een stijging van maar liefst 171% ten opzichte van vorig jaar.

Onderzoek Optify - 'Not provided' organische zoektermen stijgt

Wat zijn de problemen van ‘not provided’?

De stijgende trend m.b.t. ‘not provided’ data zal zich waarschijnlijk ook volgende jaar doorzetten, waardoor het merendeel van de organische zoektermen niet meer weergegeven zullen worden. Dat betekent onder meer dat je de SEO inspanningen moeilijker zal kunnen meten via statistieken zoals aantal bezoekers, conversieratio, time on site, page views, etc. Je kan ook niet meer precies analyseren welke zoekwoorden bijdroegen aan goede SEO resultaten. Het wordt tevens lastiger om de content op je website aan te passen volgens vaak gebruikte zoektermen, want deze worden niet meer accuraat weergegeven. Ook data vergelijken met vorige jaren of maanden wordt moeilijker.

4 tips om ‘not provided’ data te verwerken.

Om nog steeds zo veel mogelijk data van je organisch zoekverkeer te kunnen analyseren, zijn er enkele tips om ‘not provided’ data te verwerken.

  1. Doe zoveel mogelijk met de data die je wel hebt. Aangezien 40% van de organische zoektermen als ‘not provided’ weergegeven worden, zijn er nog steeds 60% organische zoektermen die wel zichtbaar zijn. Gebruik deze data en probeer er zo veel mogelijk mee te doen.
  2. Gebruik Google Webmaster Tools. Google biedt interessante data omtrent je website aan via Google Webmaster Tools. Statistieken zoals de top 1.000 dagelijkse zoekopdrachten, de top 1.000 landingspagina’s gedurende de laatste 30 dagen, samen met enkele basisstatistieken zoals het aantal impressies en kliks, de CTR, de gemiddelde positie, etc. Je kan deze data vergelijken met een vorige periode of je kan de data exporteren naar een CSV bestand en via Excel analyseren.
  3. Gebruik PPC data. Aangezien Google nog wel de gebruikte zoektermen laat zien voor betaald zoekverkeer, kan je deze data gebruiken om de prestaties in te schatten van niet betaalde zoektermen.
  4. Het probleem met ‘not provided’ is dat je niet meer in staat bent om één enkel zoekwoord te verbinden met enkele website prestaties, zoals page views en time on site. Je kan ook niet meer nagaan welk zoekwoord verantwoordelijk was voor je ROI. Daarom is het aangeraden om andere, meer algemene statistieken te gebruiken zoals de ranking van zoekwoorden en van de webpagina om de prestatie van één zoekwoord in te schatten.
Executive Summary

Een studie van Optify toonde aan dat bijna 40% van de organische zoektermen als ‘not provided’ weergegeven worden
‘Not provided’ zal naar alle waarschijnlijkheid blijven stijgen, dus kan je beter op zoek gaan naar nieuwe methoden om je SEO inspanningen te analyseren

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *