4 tips om het aandeel ‘not provided’ toch te achterhalen

Het aandeel 'not provided' blijft stijgenVolgens recent onderzoek van BrightEdge blijft het aandeel ‘Not Provided’ in je Google Analytics data verder stijgen. Deze stijgende trend is het gevolg van de afscherming van Google. Om de privacy van zijn gebruikers tegenover derden te verzekeren, voorkomt Google dat de gebruikte zoekwoorden beschikbaar worden gesteld. Tijd voor enkele concrete tips om dit probleem op een correcte manier aan te pakken.

Aandeel ‘not provided’ blijft stijgen

Volgens een recent onderzoek van BrightEdge werd voor het afgelopen kwartaal zo’n 49% van de data als ‘not provided‘ gerapporteerd bij een onderzoek onder 8400 merken. 49% was het gemiddelde van het onderzoek en de schade zou het grootst zijn binnen de technologiesector (elektronica, software of technologie sites). Voor zoekwebsites bleek de filtering het grootst.

De blokkering heeft Google in het leven geroepen om de privacy van zijn gebruikers te garanderen. Toch zijn er enkele handige technieken om een deel van de data toch te achterhalen. Vervolgens geven we 4 concrete tips om een beter beeld te krijgen over de gefilterde data.

1. Google Webmaster Tools

Via de Google Webmaster Tool heb je nog steeds een overzicht of indicatie van de gebruikte zoekwoorden. Weliswaar minder correct dan Google Analytics, maar het geeft je alvast een betere inschatting omtrent het verkeer naar je website.

2. Via Google Analytics zelf

Een tweede methode is via een kleine omweg binnen Google Analytics zelf. Door je ‘not provided’ gedeelte via een secundaire dimensie op te splitsen in de bezochte pagina’s, krijg je een idee van gebruikte keywords. Indien bijvoorbeeld veel ‘not provided’ zoekresultaten landen op een specifieke productpagina, kan je veronderstellen dat er een zoekwoord is gebruikt omtrent dat specifieke product. Vervolgens kan je de not-provided gegevens gaan vergelijken met de provided. Zo heb je een idee of de resultaten in de lijn liggen met de gegevens waarover je beschikking hebt.

3. Google Adwords

Een derde mogelijkheid is het gebruik van Google Adwords. Hier worden de zoekresultaten niet gefilterd. Zo krijg je toch een volledig beeld over het betalend zoekgedrag naar je website. Nadeel is dat je voor het adverteren betaalt, maar zo krijg je ook een mooi overzicht over de zoekopdrachten die werkelijk opbrengsten of conversies genereren.

4. Volg je rankings op

Tot slot kan je de rankings van je pagina’s opvolgen. Deze techniek vereist wel wat inzicht in de pagina’s en vooral welke keywords tot welke pagina’s leiden. Zo creëer je een eenvoudige indicatie omtrent het gebruik van je keywords. Hoe hoger de ranking van je pagina, hoe meer bezoekers het zal aantrekken.

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *