Google Adwords Fundamental examen tips

google-adwords-qualified-individual

Hier bij Queromedia is het de gewoonte dat onze consultants Google Adwords qualified en Analytics-qualified (GAIQ) worden. Aangezien we heel wat ervaring hebben met deze examens, geven we graag nuttige tips mee. Laten we beginnen met het eerste examen: het Google Adwords Fundamentals examen.

Studiemateriaal voor het Google Adwords Fundamental examen: cursus

Er is een cursus voor het basisexamen van Google Adwords die je online kunt raadplegen, maar er is natuurlijk ook een handige PDF die je kunt downloaden. Zo kun je op twee manieren beschikken over bijna alle leerstof die terugkomt in het examen. De onderdelen van de cursus zijn de volgende: een inleiding tot Adwords, basisinformatie over campagnes en accounts, advertentie-indelingen, targeting en plaatsingen, biedingen en budgetten, beleid en advertentiekwaliteit, het bijhouden van conversies en prestaties, prestaties optimaliseren en tot slot het verkopen en vertegenwoordigen van Adwords.

Welke vragen worden gesteld op het Google Adwords Basisexamen?

De vragen op het examen kunnen soms tricky zijn: regelmatig zitten er vragen in het examen waarbij je twee juiste antwoorden kunt kiezen (terwijl er maar een antwoord het juiste antwoord is). De beste tip die we kunnen geven, is je cursus (of je cursus op iPad/Netbook,…) erbij houden. Als je twijfelt tussen twee antwoorden, kies dan het antwoord dat het meeste overeenkomt met de lesstof. Probeer ook meer als Google te denken in plaats van als marketeer of zelfs als klant.

Kan ik ergens een proefexamen vinden voor het examen?

Jazeker, er zijn een paar  websites waar je – weliswaar tegen betaling – een proefexamen kunt maken. Een van die websites is Ipassexam. Bij Ipassexam kun je kiezen uit de volgende onderdelen:

  • Google Adwords Fundamentals
  • Google Adwords Search Advertising Advanced exam
  • Google Adwords Display advanced exam
  • Google Adwords Reporting & Analysis exam
  • Google Analytics examen

Je kan er ook een trial aanvragen. Je kan kiezen tussen een maandabonnement, twee maanden of drie maanden.

Wat houdt het Fundamentals-examen in?

Bij de nieuwe examens krijg je 2 uur de tijd om 90 vragen te beantwoorden. Wanneer je aan het examen begint, moet je een browser downloaden waardoor je alleen nog maar met het examen bezig kan zijn (daarom kan een cursus of netbook zeer handig zijn). Om het examen af te leggen, meld je je eerst aan bij Google Partners. In de tab “Certificeringen” zie je de verschillende examens. Gewoon “AdWords Fundamentals” aanklikken en je kunt eraan beginnen!

Je moet 85% halen om geslaagd te zijn. Wanneer je niet geslaagd bent, moet je een week wachten om het examen nog eens af te kunnen leggen.

Een Fundamentals-certificering blijft twee jaar geldig.

Hoe verloopt het Google Fundamentals examen?

Eerst maak je een account aan (als je er nog geen hebt). Je zal het examen zien verschijnen in het overzicht. Kies de taal waarin je het examen wil afleggen en klik vervolgens op “start test”. Onthoud goed: elk antwoord dat je geeft, is finaal. Eens je doorklikt naar de volgende vraag, kun je niet meer op een vraag terugkomen. Na de laatste vraag klik je op “end test” en daar is je score…

Waarom krijg ik geen certificaat? Ik heb het examen toch gehaald?

Om je certificaat te halen, moet je naast het Fundamentals-examen (basis) ook nog een specialisatie halen: het Advanced Search-examen of het Advanced Display-examen. Het printbare certificaat is (jammer genoeg) verleden tijd. Als je naar “Mijn Profiel” gaat in in je Google Partners-account, kun je echter nog wel je certificaat bekijken.

De belangrijkste hoofdstukken uit de cursus

Vooral het laatste hoofdstuk kan een beetje banaal lijken, er worden toch redelijk wat vragen over gesteld.

Probeer ook zoveel mogelijk uit tijdens het leren, zo zal je meer onthouden. Zelfs voor doorgewinterde e-marketeers zullen er onderdelen in de Google-examens voorkomen die je nog niet zo goed onder de knie had of die je al even niet meer toegepast hebt.

Extra hulp nodig bij het leren?

Er zijn nog een paar extra bronnen waar je veel informatie kan halen: de officiële Adwordsblog en vergeet ook zeker niet het advertentiebeleid van Adwords (policy) na te kijken. Ook kan je enkele webinars volgen.

Leer je meer van een presentatie? Dan kunnen wij je helpen: je kan bij ons trainingen krijgen voor Google Adwords en Google Analytics.

Wij wensen je alvast heel veel succes met het behalen van je Google Adwords certificaten! Heb je nog extra tips of heb je het examen afgelegd? Laat het ons zeker weten!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *