Online adverteren in de lift: budgetten stijgen jaar op jaar met 7%

qm-budget+7

Online marketing blijft groeien. Uit een onderzoek van Covario blijkt dat de investering in online pay-per-click zoekadvertenties wereldwijd is gestegen met 13 procent in het laatste kwartaal van 2013 ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Jaar op jaar gaat het om een stijging van 7 procent. Er werd vooral geïnvesteerd in betaald verkeer via mobiel: de mobiele advertentiemarkt groeide in het laatste kwartaal met 23 procent ten opzichte van het kwartaal daarvoor, en zo maar even met 55 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2012.

Jaar op jaar steeg de investering in zoekadvertenties met 7 procent

Click to tweet!

Search advertising wereldwijd

Als we de cijfers van de investeringen in online zoekadvertenties bekijken, dan zien we die zowat overal stijgen, met de sterkste cijfers in Amerika. Europa, het Midden-Oosten en Afrika hinken een beetje achterop, met een daling van ongeveer 1 procent. De crisis heeft hier zeker zijn aandeel in, maar de gemiddelde CPC is ook gedaald met 6 procent. Betaalde advertenties zijn in deze regio wel een stuk effectiever geworden, met een stijging van maar liefst 60 procent in de click-through-rates ten opzichte van 2012. Het lijkt erop dat bedrijven betaalde advertenties almaar beter onder de knie krijgen, en dat consumenten die advertenties steeds meer vertrouwen. groei zoekadvertenties wereldwijd

Google domineert in Europa

Ongeveer 91 procent van het budget in PPC zoekadvertenties gaat naar Google

Als we kijken naar het marktaandeel van de verschillende zoekmachines, dan blijft Google domineren in Europa. Ongeveer 91 procent van het budget in PPC zoekadvertenties gaat naar Google, de overige 9 procent naar Bing, Yahoo en Yandex. Ook wereldwijd domineert Google de advertentiemarkt, met een marktaandeel van 84 procent in advertentie investeringen, 88 procent marktaandeel in impressies en 62 procent marktaandeel in clicks.

Mobiel adverteren groeit spectaculair

De mobiele advertentiemarkt groeit spectaculair. In het laatste kwartaal van 2013 groeide de markt met 23 procent ten opzichte van het kwartaal daarvoor, en jaar op jaar groeide de mobiele advertentiemarkt met 55 procent. De investering in mobiele advertenties bedraagt daarmee intussen 20 procent van de totale investering in zoekadvertenties. 34 procent daarvan gaat naar smartphones, 66 procent gaat naar tablets. Als we naar de CPC op mobiele toestellen kijken, merken we dat die nog een stuk lager liggen dan de CPC’s op desktop. Op smartphones betaal je gemiddeld 47 procent minder per klik dan op desktop, op tablets is dat gemiddeld 14 procent minder. mobile device ad spend

Online adverteren: hoe ziet de toekomst eruit?

Mooie cijfers natuurlijk, maar hoe ziet de toekomst van online zoekadvertenties eruit? Is investeren in online advertenties de moeite? Hoeveel procent van je reclamebudget moet je voorzien voor online advertenties, en welke ROI mag je verwachten? Wel, die toekomst ziet er erg rooskleurig uit. Een stijging van 60 procent in click-trhough-rate wil zeggen dat de consument veel vertrouwen heeft in betaalde advertenties. Daar waar andere vormen van reclame almaar minder aandacht krijgen, blijven betaalde advertenties groeien. Recente ontwikkelingen binnen Google Adwords, zoals de enhanced campaigns en de introductie van Product Listing Ads, zullen dat vertrouwen alleen maar versterken en de ROI de hoogte in drijven.

Executive Summary

Online adverteren zit in de lift: de investering in online pay-per-click zoekadvertenties wereldwijd steeg met 13 procent in het laatste kwartaal van 2013 ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Jaar op jaar gaat het om een stijging van 7 procent. De toekomst van online zoekadvertenties ziet er dan ook erg rooskleurig uit: daar waar traditionele reclame steeds minder aandacht krijgt, blijft het vertrouwen van de consument in online advertenties erg groot. De recente ontwikkelingen binnen Google Adwords zullen dat vertrouwen alleen maar versterken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *