Eropuit trekken met Google Flights

google-flights

Wie kent het niet, een gesprek met vrienden die net terug zijn van een of andere exotische bestemming en je begint zelf weg te dromen… Tijd om de koe bij de horens te vatten en zelf een reisje te boeken. De meeste mensen volgen een van deze scenario’s om een reis te boeken:

  • Je boekt via een reisbureau: opgehaald worden om vier uur ‘s ochtends om je heenvlucht te halen en terugvliegen (met meestal flink wat jetlag) op de meest onmogelijke uren. Om nog maar te zwijgen over de krappe stoelen!
  • Je betaalt al gauw tot de helft meer voor je vliegtuigtickets om keuze te hebben of je nu economy (of toch maar economy comfort) wil boeken. En niet te vergeten wanneer je nu echt wil opstaan voor die 6 uur durende vlucht.

Enter Google Flights

Google kocht op 1 juli 2010 ITA Software (ontwikkelaar van vluchtinformatie software) voor een goede 700 miljoen dollar. Het bedrijf had het plan opgevat om de vluchtinformatie via de zoekresultaten ter beschikking te stellen. Het voordeel van Google Flights is dat het via het QPX platform rechtstreeks toegang krijgt tot de databases van luchtvaartmaatschappijen en zo een overzicht biedt van alle vluchten die voldoen aan de vraag van de gebruiker. Er wordt geen rekening gehouden met marges en voorkeuren van reis- & touroperators.

Full flex

Google Flights geeft een duidelijk beeld van alle mogelijkheden, maar er is meer. De gebruiker kan, indien hij dat wenst, alternatieve vluchten, last-minutes, tijden, comfortniveaus en zelfs bestemmingen met elkaar vergelijken.

Dat laatste is wat anders dan je het je normaal zou voorstellen, beeld je even in: Je wil volgend jaar graag naar Azië. Dit is de eerste vraag die je je stelt: “Waar ga ik heen in Azië?”. Ook hiervoor heeft Google een oplossing, je zoekt gewoon op de locatie van waar je wil vertrekken en je kunt zelf een selectie maken op een regio zoals Oost-Azië. Op basis van je andere voorkeuren geeft Google Flights je een overzicht met de mogelijkheden. Je krijgt alle bestemmingen te zien die het best aansluiten bij de rest van je criteria.

Goed, beter, best

Hoewel iedereen dezelfde opties voorgeschoteld krijgt, valt het op dat ruim 40% van alle gebruikers niet kiest voor de goedkoopste vlucht maar wel voor de optie die het best bij hun zoekopdracht aansluit. Dat percentage stijgt naarmate het aantal overstappen en de vluchtduur verhogen. Slechts 20% kiest consistent voor de goedkoopste optie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *