Duplicate content? Lig er niet te veel van wakker

duplicate content

Duplicate content, zowat elke webmaster krijgt ermee te maken. Als je een webshop hebt, dan krijg je foto’s en productbeschrijvingen aangeboden van de producent. Heb je een blog, dan kom je misschien ergens een interessante quote tegen die je wil gebruiken. Google houdt echter niet van duplicate content: de zoekmachine wil vermijden dat gebruikers een website aanklikken in Google, dan teruggaan naar Google, en op het volgende resultaat dat ze aanklikken dezelfde content tegenkomen. Maar wil dat meteen zeggen dat duplicate content helemaal uit den boze is? Nee, duplicate content komt nu eenmaal voor, en Google zal je er niet per se voor afstraffen, aldus Matt Cuts in een nieuwe Google Webmasters help video.

‘Duplicate content komt nu eenmaal voor op het web’

Matt Cuts opent de video met een straf cijfer: ‘als je content op het web kijkt, dan zie je dat 25 tot 30 procent van alle content duplicate content is‘. Iemand gebruikt bijvoorbeeld een quote uit een blogbericht, en linkt dan naar dat blogbericht. Duplicate content is gewoonweg eigen aan het web, en Google zal je niet meteen afstraffen omdat het die duplicate content aantreft op je website. Indien de duplicate content niet als pure spam overkomt, zal Google het ook niet behandelen als spam.

Hoe gaat Google dan wel om met duplicate content?

Google zal duplicate content dus niet per se behandelen als spam, maar hoe gaat de zoekmachine dan wel om met duplicate content? Wel, Google zal steeds proberen om het stukje dubbele content te behandelen als één stuk content. Ze proberen het origineel te achterhalen, en tonen alleen dat resultaat op de eerste pagina’s van Google. Alleen wie echt diep in de zoekresultaten duikt, krijgt ook de duplicate pagina’s te zien. Duplicate content wordt meestal dus niet behandeld als spam, maar als een cluster aan pagina’s die op de juiste manier gegroepeerd moeten worden.

Wanneer wordt duplicate content wel behandeld als spam?

Meestal wordt duplicate content niet behandeld als spam, maar daar zijn natuurlijk ook uitzonderingen op. Websites die niets anders doen dan het kopiëren van andermans content, zonder enige waarde toe te voegen, die riskeren wel degelijk afgestraft te worden door Google. Het komt er dus op neer om waarde toe te voegen aan de content die je overneemt.

De conclusie is dat duplicate content lang niet altijd erg is, zolang het niet spammy overkomt en zolang er een reden voor is! Wel riskeer je dat je pagina’s met duplicate content niet goed scoren in Google, omdat Google enkel het origineel toont.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mQZY7EmjbMA[/youtube]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *