Domineer de SERP’s met de nieuwe ad sitelinks!

Er is al even sprake over het feit dat Google aan het experimenteren is met het aantal sitelinks dat weergegeven worden bij een domein. Onlangs merkte iedereen dat het aantal sitelinks voor domeinen sterk uitgebreid was in de SERP’s. Let wel, dit gebeurt (bijna altijd) uitzonderlijk wanneer je zoekt op een merknaam. De AdWords help geeft nu aan dat ook de sitelinks voor advertenties uitgebreid werden, namelijk een indeling met drie regels, wat betekent dat je tot 6 sitelinks in je advertentie kan plaatsen. Maar daar zijn wel enkele voorwaarden aan gekoppeld…

Sitelinks_SERP's_appleWanneer je tegenwoordig via Google op een merk zoekt, dan wordt de zoekresultatenpagina werkelijk gedomineerd door dat merk. In de organische zoekresultaten verschijnen meerdere sitelinks (tot 12 sitelinks) met daaronder eventueel nog de contactgegevens met adres, telefoonnummer en zelfs openingsuren in bepaalde gevallen. Uiteraard zijn de mensen al geïnteresseerd in je merk als ze op de merknaam zoeken maar als je met enkele sterke links, voorzien van een goede snippet (want deze is des te meer beperkt) in de zoekresultaten verschijnt, stijgt de kans op het doorklikken gevoelig.

Bij de ad sitelinks zijn de sitelinks dan wel beperkt tot 6 links maar met drie regels sitelinks spring je eens zo hard in het oog. Bekijk een advertentie zonder sitelinks en bekijk er één met 6 sitelinks, het verschil is overduidelijk.

ad_sitelinksEr zijn wel enkele voorwaarden verbonden aan de 6 sitelinks (zie AdWords help):

  • Uw advertentie moet op een van de topposities boven de zoekresultaten worden weergegeven.
  • Uw advertentie moet een bijzonder hoge kwaliteitsscore hebben.
  • De URL’s voor Sitelinks moeten gebruikers doorsturen naar pagina’s die deel uitmaken van uw hoofdwebsite.

Vernieuwde sitelinks: de impact & de implicaties

Uiteraard brengt dit enkele implicaties met zich mee en op termijn wellicht ook een impact op bepaalde metrics, waaronder de CTR.

Een eerste gevolg lijkt mij dat wanneer een concurrent op de tweede, derde of lagere positie zou verschijnen, deze niet meer zichtbaar is (below the fold) en dus zijn CTR zal zien dalen. Het zal die concurrent dan ook enorm veel moeite kosten te concurreren met de site op de eerste positie. Ook in geval van de ad sitelinks zal de adverteerder op de tweede positie zijn CTR allicht zien dalen en zal de concurrentie dan ook toenemen.

Ten tweede zal ook de brand visibility en brand recognition stijgen. Merken nemen meer plaats in in de SERP’s, zowel organisch als betaald, en springen daarom meer in het oog. Op die manier zullen meer mensen het merk werkelijk gezien hebben en zal het ook langer in hun geheugen blijven hangen.

Ten slotte zullen adverteerders die met meerdere sitelinks in de SERP’s verschijnen, of het nu organisch of betaald is, hun snippets extra moeten verzorgen. Deze worden nu namelijk beperkt tot zo’n 30 à 35 tekens en het wordt daarom nog belangrijker goede keywords in die snippets te plaatsen.

Als ik een voorzichtige conclusie mag trekken dan denk ik dat dit nog meer geld in het laatje zal brengen voor Google AdWords. De topadverteerders zullen meer clicks ontvangen en zullen dus ook meer moeten betalen maar dit houdt in dat de andere adverteerders harder zullen moeten concurreren om ook op te vallen en dat ook zij meer zullen gaan spenderen aan AdWords.

Of zie ik dit verkeerd?

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *