De Google webmaster richtlijnen voor design van mobiele websites

mobiele websitesDoor de snel groeiende populariteit van het mobiele internet, is de vraag naar mobiele websites tegenwoordig vrij groot. Het lezen van een gewone website op een mobiele telefoon is een zeer vervelende bezigheid. Juist daarom is de vraag naar mobiel-vriendelijke varianten groot. Bij Google heeft men de afgelopen maanden veel vragen gekregen over het opstellen van mobiele sites en van die vragen en antwoorden heeft men een blogpost gemaakt met enkele richtlijnen voor het opstellen van mobiele sites. We zullen kort de meest essentiële Google webmaster richtlijnen op een rijtje zetten.

Welke mobiel onderscheid?

Bij Google maakt men een onderscheid tussen twee soorten van gsm die internet ondersteunen: de standaard mobiele telefoon en de smartphone. De traditionele mobiele telefoon met internetverbinding heeft een browser die geen desktop webpagina’s kan openen. Dit is internet dat gebaseerd is op WAP, cHTML, … De smartphone daarentegen heeft een browser die wel desktop pagina’s kan openen of toch voor een groot deel. Dit zijn toestellen met besturingssystemen als Windows Phone 7, Android, iOS of Blackberry.

De Googlebots

Als we het over mobiele sites hebben, zijn er twee crawlers van Google die belangrijk zijn. Zo is er de gewone Googlebot die zich richt op desktop gebaseerde websites en hun content. Daarnaast is er ook de Googlebot-mobile die zich toelegt op mobiele content.

De Googlebot-mobile gebruikt op dit moment enkel user agent strings die websites omzetten voor de traditionele mobiele telefoons en dus niet de smartphones. Dit kan uiteraard nog wel komen. Bij Google ziet men de browsers van de smartphones in staat om de normale desktop sites te openen en te bedienen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat men geen mobiele variant kan maken voor smartphones. Dit hangt er echter van af hoe je als webmaster je bezoekers wilt bedienen. Zo is bepaalde ‘desktop content’ niet handig te bedienen op een smartphone en zou deze dus eventueel opgesteld kunnen worden als zijnde voor traditionele mobiele telefoons.

URL structuur

De meeste websites zijn primair opgesteld voor desktopbrowsers in HTML formaat. Hierbij komen alle browsers d.m.v. dezelfde URL bij de content terecht. Als men desktop content gebruikt voor alle user agents dan raadt Google dit ook aan te doen voor Googlebot-mobile zonder speciaal aandacht te geven aan de mobiliteit van uw content. Het kan goed zijn dat Google de content opneemt en hem verbetert voor de mobiele ervaring van uw mobiele bezoekers.

Het maakt niet uit voor de Googlebot en de Googlebot-mobile wat de URL structuur is. Of deze nu een algemene desktop URL (www.voorbeeld.be) heeft voor alle apparaten of aangepaste mobiele (m.voorbeeld.be) of wap (wap.voorbeeld.be) url’s. Het enige dat van belang is dat wat de gebruikers te zien krijgen, relevant is.

Als men exact dezelfde URL gebruikt voor desktop content als voor mobiel dan wordt dit door Google niet ervaren als cloaking. De Googlebot en Googlebot-mobile zullen deze pagina correct crawlen en beschikbaar maken voor het juiste formaat.

Mobile sitemap

In de mobiele sitemap moet men enkel de mobiele content url plaatsen. Ook al stuurt deze geen mobiele content terug als deze geopend worden door een niet mobiele user agent.

Een must?

Google heeft deze blog gepost nadat men overladen werd met vragen van web designers die ook hun mobiele klanten willen bereiken met mobiele content. Ook al zegt Google dat een mobiel vriendelijke website voor smartphones niet nodig is, toch lijkt het ons van belang aandacht te schenken aan content die makkelijk te bedienen is met een smartphone. Waarom zou men die mogelijkheid links laten liggen?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *