De digitale toekomst volgens Eric Schmidt in 7 puntjes

Google’s CEO Eric Schmidt legt momenteel de laatste hand aan een nieuw boek, waarin hij zijn licht laat schijnen over de digitale toekomst die ons te wachten staat. Het boek werd geschreven door Eric Schmidt zelf, maar ook door Jared Cohen, Google Ideas director. Beiden hebben in het verleden ook al samengewerkt bij het schrijven van boeken, en hebben toen bijvoorbeeld de Arabische Lente voorspeld. Het boek waaraan ze nu werken heet The New Digital Age: Reshaping the Future of People, Nations and Business, en komt in april op de markt. The Wall Street Journal kon nu al delen van het boek inkijken, en selecteerde enkele interessante passages.

Anonimiteit

Voor vele regimes en regeringen wordt anonimiteit hoe langer hoe minder een optie. De bewindvoerders in vele landen vinden het veel te riskant om vele anonieme en onopspoorbare burgers te hebben in de online wereld en willen hoe langer hoe meer controle op de virtuele activiteiten van hun burgers. Eric Schmidt ziet in de toekomst een soort van verificatiesysteem op staatsniveau, zodat autoriteiten meer controle kunnen uitoefenen, en virtuele personen kunnen linken aan natuurlijke personen.

Zoekmachines

Dezelfde trend zien we in zoekmachines. Er wordt steeds meer belang gegeven aan een verified author, een auteur die makkelijk te identificeren is, en een betrouwbare historiek heeft opgebouwd. Informatie dat gelinkt kan worden aan zo’n verified author zal bijgevolg ook hoger ranken in zoekmachines.

Alliantie van autoritaire staten

Eric Schmidt ziet in de toekomst een digitale unie van autoritaire staten, zoals Wit-Rusland, Eritrea, Zimbabwe en Noord-Korea, ontstaan. Dit zijn allemaal dictatoriale landen die bij de rest van de wereld een bedenkelijke reputatie hebben opgebouwd. Aangezien ze als gevolg van hun geïsoleerde positie op digitaal vlak achterstand kunnen oplopen ten opzichte van de rest van de wereld, hebben ze baat bij een onderlinge samenwerking, waarbij ze onderling technieken en informatie kunnen uitwisselen.

Tech industrie

Bedrijven in de tech industrie, zoals Google zelf, maar ook Facebook en Apple, krijgen in de toekomst meer en meer de wind van voren op vlak van online privacy, bescherming en online veiligheid. Deze bedrijven zullen in de toekomst meer en meer beroep doen op een legertje advocaten en constant rechtszaken voeren omtrent online privacy, maar bijvoorbeeld ook omtrent patenten.

Elektronische conflicten

Eric Schmidt geeft in zijn boek aan dat de elektronische oorlogen voor een deel al volop aan de gang zijn, zonder dat het grote publiek hiervan bewust is. Schmidt geeft het voorbeeld van China, dat hij als zeer gevaarlijk beschouwd in de digitale wereld. Hij is vooral bezorgd omtrent de cultuur van hacking en cyberspionage die China zich eigen heeft gemaakt.

Journalistiek

Door de opkomst van allerlei nieuwe mediakanalen, zoals de sociale media, is er een stroom van bijkomende nieuwsbronnen beschikbaar. Denk bijvoorbeeld maar aan de burgers in de Arabische wereld die verslag uitbrengen van de situatie in hun land via Facebook en Twitter. Het probleem met deze nieuwsbronnen is natuurlijk dat ze moeilijk te verifiëren zijn, en niet altijd even betrouwbaar zijn. De rol van professionele journalisten en persagentschappen verschuift daarom ook van verslaggeving naar validering.

Twitter

Eric Schmidt heeft ook nog een sneer over naar Twitter. Over het medium schrijft hij: “Twitter can no more produce analysis than a monkey can type out a work of Shakespeare.” De uitspraak kan in ieder geval op vele manieren geïnterpreteerd worden, maar dat hij geen hoge pet op heeft van Twitter, is duidelijk. We wachten de release van het boek af voor meer uitleg hierover.

Executive Summary

De digitale toekomst volgens Eric Schmidt
The Wall Street Journal kon het boek van Google CEO Eric Schmidt inkijken, en selecteerde 7 interessante passages.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *