Bye bye keyword data: Google gaat (bijna) 100% not provided

not-providedGoogle bracht gisteren in alle stilte een kleine verandering aan, die een enorme impact heeft op het ondertussen alom bekende ‘not provided’ keyword data in Google Analytics en andere website analyse programma’s. Iedereen die naar Google surft, of die persoon nu ingelogd is of niet, wordt vanaf nu doorverwezen naar het beveiligde https domein. De zoekwoorden die bezoekers daarna gebruiken, worden in Google Analytics als ‘not provided’ weergegeven. Verwacht wordt dat het aandeel van de not provided zoekwoorden dus enorm zal stijgen in de komende tijd, mogelijk tot wel 100%! SEO specialisten zullen noodgedwongen op zoek moeten naar oplossingen om de zoekwoorden achter not provided te achterhalen.

De strijd tegen not provided

Het not provided zoekwoord dook ongeveer 2 jaar geleden voor het eerst op in Analytics. Onder het mom van “de bescherming van de privacy”, werden de zoekwoorden waarmee bezoekers op je website terecht kwamen, niet langer doorgegeven als bezoekers waren ingelogd in Google. In de loop der tijd nam het aandeel not provided steeds toe, in sommige gevallen tot meer dan 50% van het totale organische verkeer. Google pusht gebruikers immers enorm om een Google account aan te maken, Firefox verbergt al langer standaard de zoekopdrachten van Google, en ook Google Chrome doet dat sinds kort.

Gisteren veranderde Google erg plots zijn domein, waardoor iedereen terecht komt op de https versie van het domein, en waardoor de zoekopdrachten zowat altijd worden weergegeven als not provided in Google Analytics. Ook de zoektermen van bijvoorbeeld bezoekers die internet explorer gebruiken en die niet ingelogd zijn bij Google, worden daardoor vervangen door not provided.

Waarom deze plotse verandering?

Vraag is nu natuurlijk, waarom deze plotselinge verandering? Volgens Search Engine Land heeft het mogelijk te maken met het hele NSA schandaal. Een andere mogelijke reden, is dat Google meer mensen en bedrijven naar Adwords wil lokken, aangezien de zoekwoord data van kliks op advertenties op geen enkele manier wordt gemaskeerd. In Google Analytics zie je nog steeds tot in detail via welke zoekwoorden bezoekers op je website terecht kwamen, als ze op een advertentie klikten!

En wat nu?

Wat de motivatie achter deze plotse verandering ook mag zijn, SEO specialisten moeten nu op zoek naar alternatieven. We gaven je eerder al 4 tips om om te gaan met het stijgend aandeel not provided, deze tips lijken nu nog belangrijker te worden. Vooral Google Webmaster Tools en het content gedeelte in Analytics zullen een stuk belangrijker worden voor keyword research.

Ook bij Moz gingen ze op zoek naar oplossingen, die ze in deze interessante video uiteen zetten.

Executive Summary

Not Provided zal sterk stijgen de komende periode
Door een SSL encryptie verandering bij Google worden zowat alle zoekwoorden als not provided weergegeven in Google Analytics. SEO specialisten moeten op zoek naar oplossingen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *