Bing en Baidu gaan samen de Aziatische zoekmarkt veroveren!

Bing lijkt een nieuwe tactiek te hebben: niche marketing. Bing lijkt naarstig nichemarkten op te zoeken waar Google nog niet (of amper) actief is om die vervolgens trachten in te palmen. Google volgt meestal wel op de voet zoals in de reissector en de farmaceutische sector maar nu lijkt Bing de oplossing gevonden te hebben om marktdominantie te kunnen bereiken.

Nu ja, zo nieuw is die tactiek niet, Bing probeert dit al langer te doen zoals je in een vorig artikel (Bing: To be or not to be?) kan lezen. Maar nu hebben ze wel een nichemarkt gevonden waar Google hen wellicht niet kan verslaan: de Chinese zoekmarkt. Google en China zijn nooit de beste vrienden geweest en mede door hackeraanvallen en de censuurwetgeving heeft Google zich teruggetrokken uit China en hun servers verplaatst naar Hong Kong. Google had in Q2 2011 een marktaandeel van 18,9% maar zal nooit de marktleider, Baidu, kunnen verslaan welke een marktaandeel van zo’n 75,9% had in Q2. Baidu geeft wel toe aan de censuurwetgevingen, weet wat de Chinese gebruikers willen en pakt het daarom slimmer aan dan Google. Baidu heeft wel niet de verregaande (zoek)features die Google heeft maar ook daar kan Bing voor oplossingen zorgen.

marktaandeel_zoekmachine_china

Google gaat uit van een internet waar informatie vrij is, iets waar de Chinese overheid volledig tegen is. Bovendien zou het Chinese volk ook nog niet klaar zijn voor een internet waar alle informatie vrij beschikbaar is, ze hebben daar simpelweg geen behoefte aan. En dat is de reden waarom Google niet meteen succes zal hebben in China.

Engelse zoekopdrachten: powered by Bing

Het grote probleem van de Chinese zoekmarkt is dat de zoekresultaten veelal in het Chinees zijn, wat ergens wel logisch is. Maar door de groeiende economische kracht van China als land, wordt er steeds meer Engels gesproken en geschreven en dus ook gezocht. Niet alleen door bv. buitenlandse zakenmannen en Chinese scholieren maar ook door Chinese bedrijven die bijvoorbeeld op zoek gaan naar informatie over Westerse bedrijven en markten. Zoekresultaten van een Engelse zoekopdracht zijn tot op heden dan ook van lage kwaliteit en relevantie.

Google levert momenteel al een deel van die zoekresultaten maar door de censuur en de regelmatige blokkeringen van Google-sites door de Chinese overheid neemt dit steeds meer af. Een geweldige opportuniteit voor Bing dus! En ze pakken het nog goed aan ook!

Zo hebben ze recent nog 750 extra werknemers aangenomen voor research in cloud services, search en digital entertainment op de Aziatische markt. Dit team zal trouwens ook instaan voor het toevoegen van social media en search features aan Kinect, de game console van Microsoft. Dat is trouwens iets wat Google niet heeft: een trouw gebruikersbestand van miljoenen gamers. Al die Chinese gamers zullen weldra dus via hun game console kunnen zoeken op Baidu naar Engelstalige resultaten van Bing. Wellicht zal ook dit het marktaandeel van Bing boosten. Er is trouwens zeer weinig te vinden over search marketing via game consoles: een onontgonnen terrein waar Bing nu tracht marktdominantie te behalen? Of is ook Google hier al mee bezig…

Terug naar de Baidu-Bing partnership. Bing zou tegen eind dit jaar willen verschijnen in de index en op de zoekpagina’s van Baidu met Engelse zoekresultaten. Bing zal dus de censuurwetgeving naleven en zal enkel de Engelstalige resultaten leveren. De zoekmachine blijft dus van Baidu maar wordt ‘empowered by Bing’. Momenteel bestaat de deal enkel uit het leveren van organische zoekresultaten maar mocht Bing de mogelijkheid krijgen om ook paid search resultaten te vertonen van Engelstalige adverteerders, dan kunnen ze er nog een aardige duit aan verdienen. Er is trouwens redelijk wat vraag van Westerse adverteerders naar de Chinese zoekmarkt en met tussen de 450 en 500 miljoen internetgebruikers zou de Chinese markt dus aardig wat kunnen opbrengen. Om een voorbeeld te geven: Baidu draaide vorig jaar $1,2 miljard winst wat een stijging van 78% betekende tegenover het vorige jaar. Bij Bing zien ze de Yuan-tekens al schitteren…

Nu Bing eindelijk een markt gevonden heeft waar Google niet dominant is en ze samen gaan werken met de marktleider, ziet de toekomst van Bing er terug wat rooskleuriger uit. De toekomst van Google op de Chinese zoekmarkt daarentegen… Baidu is trouwens ook haar inspanningen op de Japanse zoekmarkt aan het uitbreiden waar er ook sprake van censuur is. De partnership met Baidu zal op termijn dus wel wat opleveren voor Bing.

 

 

Executive Summary

Wat? If you can’t beat them, join them!
En? Bing gaat Engelse zoekresultaten leveren voor Chinese zoekmachine Baidu
Dus? Google gaat het wellicht hard te verduren krijgen op de Chinese zoekmarkt

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *