Bing: To be or not to be?

Er is de laatste tijd veel buzz rond Microsoft en zijn zoekmachine (of beslissingsmachine) Bing. Hoewel Bing het eigenlijk niet slecht doet – het aantal zoekopdrachten en de clicks op en inkomsten van advertenties stijgen – is er toch hier en daar sprake dat Microsoft zich beter zou ontdoen van het verlieslatende project ‘Bing’.

Als we even kijken naar vanwaar Bing komt, kunnen we eigenlijk niet anders dan vaststellen dat Bing het zeker niet slecht doet (op de Amerikaanse markt). Na amper twee jaar bestaan heeft Bing (samen met Yahoo) een marktaandeel van 30,3% op de Amerikaanse markt. Lang niet slechts als je weet dat ze daarmee vlak achter Google scoren en dat ze de zoekmarkt met nog andere (weliswaar kleine) spelers moet delen. Anderzijds blijft Bing op de internationale zoekmarkt wel klappen krijgen, onder andere van Google. Zo zag Google haar internationaal marktaandeel stijgen, Bing zag haar aandeel krimpen.

ComScore_search_Market_Share

Alhoewel Bing het goed doet in de Verenigde Staten maakt Microsoft grote verliezen als het aankomt op ‘Online Services’. De Online Services Division (Search & Advertising) maakte in Q2 maar liefst $728 miljoen verlies. Dit komt omdat Microsoft maar liefst 1,4$ miljard moest neertellen om de OSD draaiende te houden en er amper $672 miljoen opbrengsten aan overhield. De 3% extra marktaandeel (in de VS) weegt allesbehalve op tegen het astronomische bedrag van $728 miljoen verlies.

Resultaten_Q2_Bing

 

 

Microsoft weet van geen ophouden met Bing

Toch denkt Microsoft er niet aan om te stoppen met Bing, noch willen ze Bing verkopen. Microsoft heeft de (slechte?) gewoonte om er alles aan te doen een project te laten werken ook als dat betekent dat daarvoor verlies gedraaid moet worden. Projecten opdoeken of verkopen is dus iets waar ze liever niet aan denken. Sterker nog, volgens analysten heeft Microsoft er jaarlijks maar liefst $5 miljard voor over om Google te bestrijden. Mocht er dan ook wat geld van die investering terugkomen, zou het goed zijn…

Bing – De beslissingsmachine

Bovendien heeft Microsoft een groots plan voor Bing. Ze willen van Bing namelijk op lange termijn een beslissingsmachine maken. Op die manier hopen ze zich te onderscheiden van Google. En da’s waarschijnlijk ook één van de enige manieren om zicht te onderscheiden van Google. Eén klein probleem: Google heeft x aantal keer zoveel zoekopdrachten die ze kunnen analyseren. Bing moet het slechts met een klein deel van die zoekopdrachten stellen om te kunnen analyseren en hun zoekmachine alsvolgt aan te passen teneinde zoekresultaten relevanter te maken voor de gebruikers.

Toch ligt de toekomst van search volgens Bing in het ontwerpen van een ‘decision engine’. Een zoekmachine die de intentie van gebruikers waarneemt en hen de kennis aanreikt om bepaalde taken uit te voeren. Een mooi voorbeeld van het hoofd van de Searchdivisie bij Microsoft, Qi Lu, dat beschrijft waar Bing naartoe wilt is het volgende: een gebruiker voert via voice search (!) de volgende zoekopdracht uit “dinner for two on friday and a movie after”. De zoekmachine gaat vervolgens aan de hand van persoonlijke informatie (gevonden en gebaseerd op social media, locatie, voorkeuren, …) waarna de zoekmachine een soort van dialoog start waarbij hij de gebruiker vraagt welk restaurant en welke film hij verkiest. Een zeer slimme zoekmachine dus.

Maar of Bing dit snel zal kunnen bewerkstelligen, is nog maar de vraag…

Is Bing verkopen een optie?

Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar niet voor Microsoft. Microsoft is vastberaden Google te bestrijden met hun beslissingsmachine en heeft daar (véél) geld voor over, jaarlijks zo’n $5 miljard. Microsoft heeft ook tijd. Zo zeggen ze dat het veranderen van ‘Search’ een project op lange termijn is. En dat klopt, als je kijkt hoe Google sinds hun ontstaan veranderd is, weet je dat de zoekmarkt veranderen wel wat tijd in beslag neemt. Maar wat is lange termijn dan…?

Bing_verlieslatend

Want Google staat natuurlijk ook niet stil. Alle sectoren waar Bing sterk staat, bv. Travel en Health, is Google ook aan het inpalmen… Google introduceerde onlangs Google Hotel Finder, wat duidelijk aangeeft dat Google de reisniche wilt inpalmen. Een niche waar Bing zeer sterk in is dankzij de vergaande software van Farecast. En ook op vlak van Health is Google sterk aan het innoveren, lees ons artikel over Google Pharma er maar even op na. Het lijkt alsof elke stap van Bing gecounterd wordt door Google.

De twee spelen een strategisch schaakspel waarbij Bing Deep Blue lijkt te zijn (technologisch zeer sterk) en Google Garry Kasparov (jarenlange kennis en expertise). Google kent ‘the searchgame inside out’ maar Bing hoopt Google te bestrijden met technologische innovaties…

Doorzetten, koste wat kost

Bing hoopt ooit de strijd te winnen of toch op gelijke hoogte te komen met Google maar insiders staan daar zeer sceptisch tegenover. In de New York Times stond onlangs een zeer interessant artikel dat zei dat Microsoft Bing beter kan verkopen aan Apple of Facebook. Beiden zijn geduchte concurrenten van Google en met een zoekmachine zouden ze met gelijke wapens kunnen vechten.  Facebook zou toch graag ‘het internet’ worden en met een zoekmachine kunnen ze hun gebruikers steeds binnen Facebook houden want alles wat op het net staat, is dan bereikbaar via Facebook. En ook Apple zou graag een fullblown zoekmachine hebben. Ze betraden de searchmarkt vorig jaar al door Siri, een mobiele ‘assistant app’ maker, over te nemen. Bing zou daar een mooie aanvulling voor zijn…

Als we deze denkoefening even verderzetten, zou Google Bing even goed kunnen overnemen. Dan zou Google pas echt een dominante rol innemen op de zoekmarkt en hoeven ze zich over geen enkele andere speler zorgen te maken. Als je het zo bekijkt, is het eigenlijk raar dat hier nog geen geruchten over de ronde doen… Misschien omdat Google ervan overtuigd is dat Microsoft Bing niet gauw zal willen verkopen…

Wat vaststaat is dat Bing de komende maanden en jaren alles, maar dan ook alles, uit de kast zal moeten halen om te kunnen blijven innoveren ten opzichte van Google. Ook het feit dat ze jaar over jaar verlies maken door Bing, zal aandeelhouders niet lang meer tevreden houden en ook daar zal iets aan moeten gedaan worden. Bing kan proberen kleine niches in te palmen, zoals ze nu proberen, maar vroeg of laat begint ook Google zich in deze niche te ‘moeien’. Waar ik wel toekomst in zie, is hun beslissingsmachine. Maar zou dan die er toch vrij snel moeten komen…

 

Executive Summary

Wat?Bing verkopen, Bing opdoeken of Bing uitbreiden?
En? Microsoft zegt: “quitting is for losers!” en wil van Bing een beslissingsmachine maken

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *