Big changes ahead: integratie van Google Plus in zoekresultaten

We hadden het reeds eerder voorspeld: Google heeft zeer grote plannen met de integratie van Google Plus en de Google zoekresultaten. Google Plus voldoet dan misschien niet aan de verwachten van de social media gebruiker en de marketeer, toch houdt Google voet bij stuk: het sociale platform zal zijn stempel drukken op de zoekmachine. Search en social zullen elkaar dus steeds meer overlappen. En dit heeft gevolgen voor bedrijven, SEO experts en de gewone internet gebruiker.

Mensen zijn niet meer weg te slaan van Facebook en consoorten. It’s all about likes, voyeuren en socializen op het net. Met Google Plus heeft Google de boot dan wel gemist, dat probeert het nu recht te zetten door het eigen social platform te integreren in de zoekresultaten. Mensen die op dit moment nog geen Google Plus profiel hebben zullen zo ook aangespoord worden om er eentje aan te maken, willen ze toegang krijgen tot ‘persoonlijke’ zoekresultaten.

Google zal in de toekomst de keuze bieden tussen persoonlijke zoekresultaten en standaard zoekresultaten via een button die rechts zichtbaar is.


Persoonlijke zoekresultaten

Wat is dat nu, ‘persoonlijke’ resultaten’? Wanneer je ingelogd bent met je Google Plus profiel kan je ervoor kiezen om de online ervaringen van je vrienden toe te voegen aan de zoekresultaten. Dan kan door simpelweg op een button rechts te  klikken. Zo komen er in de Google resultaten berichten die je vrienden hebben gedeeld, Google Plus shares en foto’s.

Google plus profielen in de zoekresultaten

Google zal zijn sociale site ook ‘promoten’ in de zoekmachine. Wanneer men een naam intikt in de zoekbalk zal het Google Plus profiel van de persoon zichtbaar worden en zal je die persoon makkelijk kunnen toevoegen aan je eigen Google Plus profiel zonder dat je uit de zoekresultaten hoeft te gaan.

De persoon achter het verhaal

Het wordt wel zeer interessant voor mensen die veel content publiceren op het net. Zij zullen hun content kunnen koppelen aan hun Google Plus profiel waardoor die dan bij in de zoekresultaten komt te staan. Hoe dit moet, vind je via het Authorship programma: http://www.google.com/insidesearch/authorship.html. Voor bedrijven is dit dus zeer interessant. Zo kunnen via gast bloggers of eigen werknemers extra aandacht krijgen op de zoekmachines.

Het zal allemaal ook wat meer rond de persoon achter de content draaien. Naast de zoekresultaten komt een lijstje te staan ‘People and Pages on Google+’. Dit zijn mensen die op een of andere manier een prominente rol hebben die gelinkt is aan de zoekopdracht.

Gevolgen voor SEO

De integratie van search en social zal zeker en vast heel wat gevolgen met zich meebrengen op het vlak van SEO.  Search en Google Plus zal zwaarder doorwegen in de search ranking factoren. Des te meer +1’s berichten krijgen, des te beter beter die content gepositioneerd zal staan. Bedrijven die momenteel nog geen Google Plus account hebben, kunnen er dus maar beter eentje aanmaken en hun SEO-technieken uitbreiden.

Beperking of verruiming?

Het beeld dat Google u van de wereld geeft, is lang niet meer zo objectief als we denken. Toch is dit nog een stapje verder. De resultaten die je te zien krijgt, zullen gebaseerd zijn op je persoonlijke netwerk. Het zal zo moeilijker zijn om originele content te vinden en te verspreiden. Misschien spoort Google ons op die manier wel aan om onze kringen zijn ruim te maken [maar waar zit hier dan weer het persoonlijke van een sociale netwerksite?].

Google zal de nieuwe functionaliteiten binnen enkele dagen uitrollen op google.com. Afwachten dus voor de werkelijke effecten!

Bekijk zeker ook het artikel over de clash tussen Google & Twitter die Search, plus Your World gecreëerd heeft.

Executive Summary

Wat? Google introduceert Search, plus Your World
En? Dit gaat grote gevolgen hebben voor (Social) Search!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *