BBC stelt waarde van Facebook likes in vraag door dubieuze campagne

Enkele weken geleden schreven we al over het grote aantal robots onder de Twitter followers van grote bedrijven. Een recent onderzoek van de Britse openbare omroep BBC heeft aan het licht gebracht dat ook Facebook met datzelfde probleem kampt.

Je kent het wel: veel bedrijven maken een pagina aan op Facebook, in de hoop veel likes te kunnen vergaren en op die manier meer bekendheid en een betere reputatie te genereren. De likes zijn voor sommige bedrijven zo belangrijk dat ze speciale advertentiecampagnes opzetten om meer likes binnen te halen. Maar je weet nooit echt met zekerheid wie nu juist op jouw advertenties klikt.

Opzet van de campagne

De ‘Beeb’ nam de proef op de som, en maakte een Facebook pagina aan voor een fictief bedrijf, genaamd VirtualBagel Ltd. Om deze pagina te promoten werd een advertentiecampagne op Facebook opgestart, zonder specifieke targetting instellingen op te geven.

De resultaten waren hallucinant: met slechts 10 dollar werden 1.600 likes gegenereerd binnen 24 uur. De meeste van deze likes bleken echter te komen van profielen uit Egypte, Indonesië en de Filippijnen. Deze profielen bleken er bovendien een sport van te maken om duizenden andere pagina’s te liken. Je kan je dus afvragen of dit wel de profielen zijn die je als bedrijf zoekt.

10 dollar is natuurlijk niet zoveel, maar wat als je bedrijf vele duizenden euro’s spendeert aan Facebook advertenties om je pagina meer bekendheid te geven op het sociale netwerk?

Het onderzoek is met andere woorden slecht nieuws voor de nu al broze reputatie van Facebook advertenties. Eerder werd de efficiëntie van de advertenties al in twijfel getrokken door enkele grote adverteerders, zoals General Motors. Dit nieuwe onderzoek van de BBC zal die discussie zeker en vast weer doen oplaaien.

Reactie van Facebook

Eerder had Facebook al toegegeven dat er valse profielen actief zijn op het netwerk, maar dat het er alles aan doet om deze praktijken te ontmoedigen. Eerder dit jaar heeft Facebook toegegeven dat ongeveer 5% – 6% van de profielen vals zijn, wat dus zou neerkomen op ongeveer 50 miljoen profielen.

Facebook heeft ook al gereageerd op het onderzoek van de BBC. Volgens het bedrijf is het onderzoek waardeloos omdat de campagne niet genoeg was getarget. En daar valt natuurlijk wel iets voor te zeggen. De targetting instellingen van de VirtualBagel Ltd. campagne waren zo breed dat een potentieel publiek van 112 miljoen profielen werd bereikt. Dit is natuurlijk niet de ideale manier hoe je een campagne moet opzetten.

Facebook heeft als voordeel dat je makkelijk kan zien waar de likes vandaan komen, en je kan dus ook deze gebieden makkelijk uitsluiten in je campagne. Dit zal het probleem voor een groot deel verhelpen. Op dat vlak heeft Facebook een voordeel op bijvoorbeeld Twitter en Google.

De boodschap van het verhaal blijft dus dezelfde. Weet dat er valse profielen zijn op Facebook, en zorg er dus voor dat je deze profielen eruit filtert door je campagne goed te targetten op socio-demografische gegevens. Lees dus zeker nog eens onze handleiding door voor het opzetten van een Facebook campagne.

Executive Summary

Onderzoek van de BBC
Een onderzoek van de BBC wees uit dat vooral valse profielen klikten op een door hen opgezette fictieve campagne.
Dubieuze manier van onderzoek
De campagne van de BBC had echter geen targetting instellingen, waardoor de waarde van het onderzoek kan betwijfeld worden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *