SEA naast topposities in organische resultaten. Kannibalisatie?

Een SEA campagne opzetten voor zoekwoorden waarvoor je reeds een goede positie behaalt in de organische zoekresultaten? Het lijkt contradictorisch. Waarom zou je betalen voor een advertentie, wanneer mensen rechtstreeks op het organische resultaat kunnen klikken? Google toonde vorig jaar echter aan dat 89% van de ad kliks zogenaamde ‘incrementele kliks’ zijn. Dit zijn kliks die niet vervangen worden door organische kliks, moesten er geen ads in de zijbalk te zien zijn.

In een vervolgstudie onderzocht Google de impact van organische resultaten en organische ranking op advertentie impressies en kliks.

Gerelateerde organische en betaalde resultaten op de eerste pagina

Uit het onderzoek blijkt dat er helemaal niet zo vaak een betaalde advertentie wordt getoond die geassocieerd is met organische resultaten. 81% van de ad impressies gebeurt in afwezigheid van gerelateerde organische resultaten op de eerste pagina. Alle ad kliks zijn in deze situatie incrementeel.

Daarbij noteert Google dat 66% van de ad kliks niet geassocieerd zijn met organische resultaten op de eerste pagina.

Invloed van de organische ranking op ad kliks

De ranking binnen de zoekresultaten heeft heel wat invloed op de incrementaliteit van adwords kliks. Wanneer men adverteert op zoekwoorden waarvoor men reeds een toppositie heeft in de resultaten (eerste tot vierde positie) zijn 50% van de kliks incrementeel. De helft van de adwords kliks kan men dus niet vervangen door organische kliks.

Voor gerelateerde organische resultaten die een vijfde, zesde of zevende positie innemen verkrijgt men 81% incrementele kliks via adwords. Bij een zevende positie of lager, zijn zelfs 96% van de adwords kliks incrementeel.

Nuance

Google benadrukt zelf dat de studie algemene trends weergeeft in niet inspeelt op het onderscheid tussen diverse sectoren. Bovendien is hier enkel rekening gehouden met kliks en impressies, en niet met eigenlijke conversies.

Daarentegen bewijst dit wel nog maar eens dat SEO en SEA elkaar niet opeten, maar complementair kunnen werken.

 

Executive Summary

Wat? Vorig jaar toonde Google aan dat 89% van de adwords kliks incrementele kliks zijn
En? Nu onderzocht het de impact van organische zoekresultaten en ranking op advertentie impressies en kliks

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *