Kloof tussen clicks en visits: wat zijn de redenen?

kloof tussen clicks en visits

Gebruik jij Google Adwords? Meet je je resultaten op een correcte manier? Toch is het mogelijk dat je een verschil ziet in het aantal klikken op je advertenties en de bezoeken op je landingspagina’s. Gelukkig zijn er enkele hulpmiddelen om dit probleem op te lossen.

Hoe groot is het verschil?

Bekijk in eerste instantie of je een verschil opmerkt in slechts één campagne of dat het in alle campagnes merkbaar is. Hiermee krijg je al een beeld van de ernst van het verschil. Kijk vervolgens hoe lang deze kloof tussen clicks en visits al bestaat. Natuurlijk is het ook belangrijk om te controleren hoe groot dit verschil is. Bij kleine verschillen moet er niet veel aangepast worden, bij grote verschillen schiet je het best in actie.

Zijn je advertenties en landingspagina’s in orde?

Klik vervolgens op je advertenties. Zo kan je checken of je landingspagina’s optimaal werken. Word je niet doorverwezen naar je site? Kom je op een foute pagina of een 404 ‘niet gevonden’ pagina terecht? Pas de URL’s in je advertenties dan onmiddellijk aan. Controleer bovendien of je landingspagina’s info bevatten over de inhoud van de advertentie.

Vergeet ook niet om je advertenties via Google Adwords te linken met Google Analytics. Is deze link niet goed ingesteld, dan zullen er foute metingen zijn, wat de kloof tussen klikken en bezoeken vergroot.

Gebruik de Google Tag Assistant

Link Google Adwords met Google Analytics voor juiste meetresultaten!

 Controleer of je de analytics tool juist geïmplementeerd hebt op je landingspagina met de Google Tag Assistant voor Chrome.

  • Elke landingspagina moet een ‘tracking code’ bevatten zodat de gegevens gemeten kunnen worden. Aan de hand van Google Tag Assistant kan je dit nagaan. Als dat niet in orde is, worden niet alle paginavertoningen doorgestuurd naar Analytics. Onderaan zal een waarschuwing verschijnen die stelt dat Google Analytics door deze fout niet optimaal kan werken.
  • De Tag Assistant toont ook een lijst met het aantal paginavertoningen. Wanneer er zich een fout voordeed, verschijnt er geen lijst en zie je de vermelding ‘Geen HTTP antwoord gevonden’.
  • De tracking code staat het best bovenaan op pagina, in de <head tag>. Wanneer deze code onderaan de pagina staat, kan de laadtijd vergroten of de landingspagina’s te zwaar worden.

Een alternatief voor de Google Tag Assistant voor Chrome is de HTTP Sniffer. Deze tool is handig als je niet enkel gebruikmaakt van Google gerelateerde tags. HTTP Sniffer zorgt ervoor dat de gebeurtenissen doorgestuurd worden naar je analytics tool.

Enkele andere tips

Bekijk je data uit de analytics tool uitvoerig en interpreteer de resultaten op de juiste manier.

Vergeet ook niet dat andere systemen werken met andere methodologieën en dus andere resultaten opleveren. Wanneer iemand bijvoorbeeld op de advertentie klikt, maar het venster terug sluit voordat de landingspagina geladen is, wordt dit door sommige meetsystemen gemeten als een klik zonder een bezoek.

Executive Summary

Er bestaan verschillende redenen voor de kloof tussen het aantal klikken op je advertentie en bezoeken op je website. Ontdek de redenen en probeer het verschil te verminderen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *