Keyword Planner krijgt een lauwe verwelkoming

Deze week gebeurde waar veel internet marketeers met een bang hartje naar uitkeken. De ouwe getrouwe Keyword Tool werd door Google definitief vervangen door de Keyword Planner. En als we de sociale media er op nakijken, dan zien we dat deze verandering inderdaad op veel lauwe reacties kan rekenen.

Overwegend negatieve reacties

Dat er overwegend negatieve reacties zijn, is te wijten aan de veranderingen die Google heeft doorgevoerd. En die veranderingen liggen soms heel gevoelig. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om de Keyword Planner te gebruiken zonder in te loggen. De Keyword Tool was te gebruiken zonder in te loggen, al had je wel beperkte functionaliteiten en moest je een vervelende CAPTCHA doorworstelen.

Ook op gebied van match types is één en ander veranderd. De zoekvolumes worden nu enkel nog getoond voor exact match. Hoewel deze match type de meest relevante is voor een zoekwoordonderzoek, vinden veel search marketeers het toch jammer dat ze niet meer de mogelijkheid hebben om te switchen naar andere match types.

Ook het onderscheid tussen local vs. global is verdwenen, evenals de device targeting.

Nog een functie die de overstap naar de Keyword Planner niet heeft overleefd, is de optie om enkel gerelateerde zoektermen te vertonen. Althans, voorlopig toch. Want een medewerker van Google heeft al bevestigd dat het Keyword Planner team volop aan het werk is om deze feature in een volgende update terug beschikbaar te maken.

Nieuwe functies in de Keyword Planner

Toch zijn niet alle reacties negatief. Er zijn immers ook een aantal nieuwe functies bijgekomen. Zo zijn er veel meer mogelijkheden op vlak van geografische segmentatie. Het is mogelijk om geografische regio’s te bundelen, en ook om verder te segmenteren tot op stadsniveau.

De Keyword Planner is enkel toegankelijk via het Adwords platform. De link met je Adwords-campagnes komt dan ook duidelijk naar voor. Zo krijg je zoekvolumes te zien per advertentiegroep, landingspagina of een andere categorie.

Zoals altijd zal het wennen worden om deze nieuwe Keyword Planner te gebruiken. De terugkeer van de functie “gerelateerde zoektermen” zal voor velen alvast een kleine pleister op de wonde zijn.

Executive Summary

Keyword Tool wordt Keyword Planner
Sinds deze week is de Keyword Tool van Google definitief vervangen door de Keyword Planner. De reacties over de Keyword Planner zijn eerder lauw.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *