Google introduceert bid adjustment rapportage in Google Analytics

In een maatschappij waarin zowat iedereen in het bezit is van een smartphone of tablet, is het voor adverteerders veel gemakkelijker geworden om consumenten te bereiken. Mede als gevolg hiervan kwam Google met Enhanced Campaigns, om adverteerders de mogelijkheid te bieden om consumenten beter te targetten op basis van tijdstip, locatie en device.

In Enhanced campaigns kunnen adverteerders sommige consumenten beter targetten door middel van bid adjustments. Als adverteerder kan je het bod aanpassen door de bid modifier in te stellen, die je bod procentueel vermeerderd of verminderd in functie van één of meerdere factoren. Zo kan je bijvoorbeeld 50% meer bieden voor gebruikers op een smartphone.

Bid adjustments in Google Analytics

Om de prestaties van deze bid adjustments goed te kunnen opvolgen, heeft Google een feature aan Google Analytics toegevoegd. Deze rapportage is te vinden onder de tab Adwords in Verkeersbronnen.

In het rapport Bid Adjustments kan je alle metrics terugvinden die ook in andere Analytics rapporten te vinden zijn. Op die manier krijg je een mooi inzicht in het gebruiksgedrag als gevolg van de bid adjustments, en kan je bijvoorbeeld gaan optimaliseren op basis van bounce rate of time on site.

Ook voor Ecommerce

Bovendien werkt de nieuwe rapportage ook voor Ecommerce, tenminste indien je dit hebt ingeschakeld. Zo kan je dus ook optimaliseren op basis van inkomsten, en dus niet alleen op basis van conversies.

Google geeft het voorbeeld van een hotelketen, dat merkt dat er in het weekend een hogere ROI wordt gehaald. Dankzij de nieuwe rapportage in GA kan het hotel makkelijk zien dat er bijvoorbeeld op zondag een merkelijk hogere ROI wordt behaald, aangezien consumenten dan meer boeken, en voor een langere periode. Op basis hiervan kan het hotel dan beslissen om de bid modifier voor zondagen te verhogen, om zo nog meer revenu binnen te halen.

Analytics account moet gelinkt zijn aan Adwords account

Het nieuwe bid adjustment rapport, of bodaanpassingen rapport in Nederlandstalige versies, is beschikbaar voor alle Analytics accounts die gelinkt zijn met een Adwords account.

Executive Summary

Bid adjustments in Google Analytics
Voortaan is het mogelijk om in Google Analytics de effecten van bid adjustments in Google Adwords op te volgen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *