Garandeert het gebruik van keywords als domeinnaam succes?

Exact_Match_DomainsHet lijkt evident, maar toch wordt er niet genoeg gebruik van gemaakt: keywords gebruiken als domeinnaam. Exact match domains of een domein dat een veelgezocht keyword als domeinnaam heeft, zouden volgens een nieuwe studie succes moeten opleveren. Maar is dit altijd zo?

Volgens de ‘Domain names behaviour study’ levert een exact domain match meer clicks, een betere CTR en een lagere CPC op. Ook de impressies en de quality score zouden hoger liggen bij een exact match domain.

Domain names behaviour study

Opzet van de test

De studie werd door Memorable Domains als volgt opgesteld:

Eerst werd er een minisite opgericht, gericht op elektrische fietsen (Elecrtric Bicycle’s Buyer’s Guide), die 11 pagina’s bevatte.

Vervolgens werden drie domeinnamen gekozen om tijdens de test te vergelijken:

  • Electricbicycles.co.uk
  • Inahurry.co.uk
  • Yourbikes.co.uk

De drie domeinen leidden allen naar dezelfde minisite landing page met als enige verschil het gebruik van de verschillende domeinnamen en dat op twee verschillende plaatsen op de site.

Vervolgens werden er twee keyword groups opgesteld: één gebaseerd op het woord ‘bikes’ en al z’n gerelateerde en relevante zoektermen en de andere gebaseerd op het woord ‘bicycles’ en al z’n gerelateerde en relevante zoektermen.

Vervolgens werd er een AdWordscampagnes opgestart met twee ad groups: voor iedere keyword group (electric bikes & electric bicycles) dus ook een ad group.

Iedere ad group (electric bikes & electric bicycles) kreeg vervolgens ook drie advertenties waarbij het enige verschil de display URL was. De titel en de copy van de ads waren dus identiek alsook de landingspagina. De destination URL kwam steeds overeen met de display URL.

Resultaten

De resultaten spreken voor zich:

EMD_Resultaten

Het verschil in impressies tussen de ads met de exact match domain en de ads met een andere domeinnaam is opmerkelijk: maar liefst 27% meer impressies bij group A en zelfs 44% meer impressies bij group B. Wat betreft clicks was er tussen ElectricBikes.co.uk en YourBikes.co.uk een verschil van 45% en tussen ElectricBikes.co.uk en InAHurry.co.uk zelfs 105%!

EMD_impressies

EMD_Clicks

Conclusie

Volgens de studie kunnen we dus concluderen dat een exact match domain je meer impressies, meer clicks, een betere CTR én een betere quality score opleveren. Memorable Domains geeft drie mogelijke verklaringen voor het grote succes van exact match domains, namelijk:

  • Het sterk overeenkomen van de domeinnaam en het gezochte product of dienst (onafhankelijk van de gebruikte keywords in de zoekopdracht)
  • Het ‘vet’ worden van zoektermen in het domein valt vaker voor
  • De impact van de domeinnaam op de quality score van de advertentie

Deze verklaringen lijken me logisch: een site die als naam dat keyword heeft waarnaar jij op zoek bent, zal je uiteraard meer aanspreken en zeker wanneer het keyword dan in het vet weergegeven wordt. En uiteraard stijgt ook de quality score van de advertentie aangezien de relevantie ervan hoger ligt (door het overeenkomen van keyword(s) en domeinnaam).

Exact match domain garantie op succes?

Is een exact match domain dan een garantie op succes? Volgens bovenstaande studie wel, volgens anderen niet.

Zo komt in (zeer) veel gevallen het gebruikte keyword door de zoeker niet overeen met de domeinnaam. Er zijn enorm veel synoniemen en ook al heeft Google meer dan 30 miljoen woorden in hun database zitten, nog steeds zijn 25% van alle zoekopdrachten uniek. Een goede domeinnaam kiezen is dus een beetje giswerk.

Het volgende probleem is dat exact match domains veelal niet ‘long tail’ zijn. Steeds meer mensen beginnen long tail keywords te gebruiken en veel exact domain names bestaan slechts uit één woord. In dit geval wordt het zeer lastig om het succes van bovenstaand onderzoek te regenereren. Bovendien leidt Google Instant zoekers meer naar long tail keywords dan naar single keywords waardoor je zo ook een groot deel clicks misloopt aangezien de relevantie van je ads daalt wanneer zoekers long tail keywords gebruiken en jij een single keyword domain name hebt.

Exact match domain kan dus een succes zijn, maar is zeker en vast geen garantie op succes.

Wat zijn jullie meningen over exact match domains? Leveren ze gegarandeerd succes op? Of enkel succes van korte duur of pas op termijn ….? Speak up!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *