Gaat Google native ads lanceren?

google-native-ads

Als we de geruchten mogen geloven, werkt Google momenteel aan native advertising, een tool die content marketeers nog meer mogelijkheden moet geven om hun content te promoten. Google zou daarbij zijn inspiratie halen bij platformen als Outbrain en Taboola. Die namen zeggen je misschien niet veel, maar toch is de kans groot dat je hun advertenties al bent tegengekomen: ze richten zich op zogenaamde ‘content discovery’, waarbij content marketeers betalen opdat hun content als ‘recommended for you’ of ‘from around the web’ op grote websites als CNN en The Atlantic verschijnt. Dat ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit (let op de ‘promoted stories’ rechts onderaan):

promoted stories

Google gaat je content promoten

Dat Google zijn native advertising mogelijkheden wil uitbreiden, hoeft niet te verbazen. Terwijl Google op vele vlakken van online advertising de absolute marktleider is, lopen ze op vlak van content discovery ver achter. Je content promoten via klassieke banners is geen goed idee, want die negeren we massaal. Van native ads, zoals de bovengenoemde platformen die bieden, weten we dat ze wél werken, maar Google biedt dit soort advertenties momenteel niet aan. In de toekomst brengen ze daar dus mogelijk verandering in. Dat is bijzonder goed nieuws voor content marketeers: Google beschikt met Google zoeken, Gmail, het Android platform en zijn Display-netwerk immers over een schat aan data die het kan gebruiken om die native ads erg specifiek te targeten.

Native in-app advertenties

Google had onlangs ook belangrijk nieuws voor mobiele game-developers. Het Google AdMob platform, dat app-developers onder andere gebruiken om advertenties mee in hun apps te laten verschijnen, kreeg een belangrijke update. Vaak lijken de advertenties in apps totaal niet op hun plaats, aangezien de lay-out van die advertenties veelal niet overeenkomt met de rest van de app. Met de update moet daar een einde aan komen: developers krijgen nu de optie om de lay-out van Google advertenties deels aan te passen, zodat die beter in lijn ligt met de rest van de advertentie.

atari-google-native-ad

Dankzij de AdMob liggen advertenties veel meer in lijn met de lay-out van de app.

Welke uitdagingen moet Google overwinnen om met een native advertising oplossing te komen?

Native advertising via Google klinkt fantastisch, maar Google zal eerst een aantal uitdagingen moeten overwinnen:

  • Google moet een oplossing bouwen die voor iedereen werkt. De oplossing moet, net als AdSense, op elke website eenvoudig geïntegreerd kunnen worden, ongeacht het CMS-systeem.
  • Heel wat concurrenten zijn Google voor en bieden momenteel al soortgelijke native advertentieplatformen aan. Google beschikt gelukkig wel over een schat aan data waarmee ze de advertenties kunnen targeten, data waar concurrenten niet over beschikken.
Executive Summary

Goolge duikt mogelijk in native advertising, wat fantastisch nieuws zou zijn voor content marketeers.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *