Effectief omgaan met negatieven in Adwords

Kostenefficiëntie en relevantie zijn erg belangrijk als het gaat om het beheer van Adwords campagnes. Hoe relevanter je bezoeker, hoe meer kwalitatief verkeer je naar je website of webshop brengt.  En hoe goedkoper je dit uiteindelijk kan doen, hoe beter je kosten/baten verhouding. Concreet dus een hogere Click-Through-Rate en een dalende Cost-Per-Click. Maar hoe ga je hierin nu juist te werk? We geven je enkele tips mee over het omgaan met negatieven in Google Adwords.

Hou je branded verkeer clean

Mocht je een campagne hebben lopen waarin je adverteert op je merknaam, dan hou je dit graag zo clean mogelijk. Daarmee bedoelen we dat je dan ook uitsluitend advertenties wilt laten zien als de zoekintentie specifiek gericht is op jouw bedrijf of merk. Er zijn zoveel bedrijven die dezelfde naam delen (familienaam zaakvoerder), maar een heel ander product verkopen. Zet dit product of dienst dan als negatief in je campagne.

Check je Search Terms

Search terms rapportIn Adwords zelf kan je nagaan op welke termen men heeft gezocht en een advertentie heeft te zien gekregen naar aanleiding van die zoekopdracht. Dit rapport kan je terugvinden bij Keywords – Keyword details en dan All of Selected (afhankelijk of je het rapport voor al je zoekwoorden wil laten zien of van een selectie).

Bekijk regelmatig deze lijst zoekwoorden waarop men exact zoekt. Hier ontdek je vaak termen die helemaal niet relevant zijn voor je campagne en deze kan je daarna makkelijk uitsluiten door als negatief zoekwoord op te nemen.

Weg met overlapping

Als je als bedrijf verschillende pakketten of abonnementen aanbiedt, dan wil je natuurlijk niet dat wanneer men naar een goedkoop abonnement zoekt, men uitkomt bij je duurste abonnementskeuze. Gebruik negatieven om dit onderscheid ook duidelijk te maken in je campagne tussen verschillende campagnes of adgroups waar je gebruik maakt van gelijkaardige zoekwoorden.

Dit onderscheid kan ook handig zijn wanneer je producten aanbiedt van een verschillende merken die dezelfde producten produceren. Denk maar aan Led Tv’s van Samsung, Philips, Sony,… .

Efficiënt uitsluiten van negatieven

Zoekwoorden kan je uitsluiten op adgroup niveau, maar ook op campagne niveau. Wil je dus een bepaald zoekwoord uitsluiten voor je hele campagne, dan hoef je dit niet voor alle adgroups in die campagne apart uit te sluiten, maar kan je dit als een campagne negatief zoekwoord invoeren.

Shared Library negatievenVerder kan je ook standaard lijsten hanteren met zoekwoorden die je zou willen uitsluiten in elke campagne en in elke toekomstige campagne. Via je Shared Library in Adwords (linkse sidebar in Adwords) kan je lijsten aanmaken van negatieve zoekwoorden en die delen met verschillende campagnes. Zo zijn er online ook standaard lijsten te vinden van negatieven die in het algemeen best uitgesloten worden van je Adwords campagnes (gratis, sex, torrent, ebay,…).

Regelmatig oude negatieven analyseren

Kijk regelmatig je negatieven na en verifieer of ze nog betrekking hebben op je campagnes. In het verleden heb je mogelijk een product uitgesloten dat je niet verkoopt, maar recent toch hebt opgenomen in je online shop. Dan is het natuurlijk de bedoeling dat je dit product niet meer als negatief hebt staan in je campagnes. Of je hebt tijdelijk een speciale aanbieding waar je geen verzendkosten aanrekent, dan verwijder je tijdelijk “gratis verzending” als negatief zoekwoord.

Mocht je zelf nog meer tips hebben, deel ze in de comments!

Executive Summary

Efficiënt beheer van je negatieve zoekwoorden
Hoe ga je om met negatieve zoekwoorden en op wat moet je letten?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *