Dynamische sitelinks in Google Adwords: wat zijn de voordelen?

dynamische-sitelinks

Gebruik je Google Adwords? Dan ben je misschien al op de hoogte van deze nieuwe feature. Google heeft namelijk dynamische sitelinks toegevoegd aan advertenties. In dit artikel lees je er alles over.

Wat zijn dynamische sitelinks?

Standaard sitelinks zijn links die onder je advertenties op de Google zoekresultaten verschijnen. Deze advertentie-extensies kunnen zowel automatisch als handmatig toegevoegd worden. Advertenties krijgen meer plaats bovenaan in de zoekresultaten, waardoor ze meer opvallen. Op die manier verhoogt de zichtbaarheid van je advertenties en de doorklikratio.

Dynamische sitelinks

Bron: http://adwords.blogspot.be

Google voegt hier nu nog iets extra aan toe: dynamische sitelinks. Dit zijn sitelinks die onder de advertenties verschijnen op basis van de zoekopdrachten die mensen uitvoeren. De tekst van deze sitelink wordt automatisch aangepast aan wat mensen in Google intypen en worden automatisch aan je account toegevoegd. Je behoudt het best ook de standaard sitelinks die je instelde. Die worden namelijk altijd weergegeven, tenzij Google denkt dat de dynamische sitelinks beter zullen presteren.

Door deze nieuwe sitelinks komen (potentiële) klanten onmiddellijk op een pagina op je website die relevant is voor hen. Deze sitelinks zijn beschikbaar op alle apparaten, maar worden enkel vertoond bij campagnes die ingesteld zijn op het ‘zoeknetwerk met display select’ of ‘alleen in het zoeknetwerk’.

Automatisch voor alle accounts ingesteld

Verwijder je standaard sitelinks niet! Ze worden namelijk nooit samen met dynamische sitelinks weergegeven.

 Heb je zelf niets veranderd aan de sitelinks in je account? Toch zal je in dat geval dynamische sitelinks bij je advertenties zien verschijnen. Google heeft ze namelijk aan alle Adwords-account toegevoegd. Kleine ondernemingen hebben vaak geen sitelinks toegevoegd door gebrek aan tijd. Aangezien Google hier extra inkomsten kan uithalen, worden dynamische sitelinks aan alle accounts toegevoegd. Bedrijven die niet willen dat hun geoptimaliseerde account verandert, kunnen een formulier van Google invullen. Hiermee schakelen ze de dynamische sitelinks onmiddellijk uit.

Hoeveel kosten deze dynamische sitelinks?

Momenteel zijn dynamische sitelinks nog gratis. Je blijft echter wel nog altijd betalen wanneer iemand op de titel van de advertentie of andere extensies klikt. Dankzij dynamische sitelinks stijgt de klikfrequentie (CTR of click-through rate) van je advertentie. Daarnaast zorgen ze ervoor dat de kwaliteitsscore stijgt en je minder betaalt per klik. Meer klikken op je advertenties is natuurlijk positief voor Google, aangezien het betekent dat Google meer inkomsten ontvangt.

Wat zijn de voordelen hiervan?

Google streeft altijd naar een betere gebruikerservaring voor mensen die een zoekopdracht uitvoeren. Het bedrijf wil dat de zoekresultaten zo veel mogelijk inspelen op de zoekopdrachten zodat mensen meteen vinden wat ze zoeken. De advertenties worden dus relevanter. Ook de relevantie na het doorklikken stijgt, aangezien de website-inhoud wordt gelinkt aan wat mensen effectief zoeken. En dat leidt ook tot een verhoging van de kwaliteitsscore.

Executive Summary

Google heeft dynamische sitelinks toegevoegd als extra feature. Ze hebben een groot potentieel: een betere gebruikerservaring, hogere klikfrequentie en betere advertentiepositie. Verwijder echter je ‘oude’ sitelinks niet. Deze worden nog steeds het vaakst vertoond!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *