AdWords advertenties onderaan de SERP’s?

Op SearchEngineLand zagen we iets interessants voorbij flitsen. Google is namelijk tests aan het uitvoeren waarbij de AdWords advertenties onderaan de SERP’s geplaatst worden. Slechts enkelen hebben dit tot nu toe opgemerkt wat bewijst dat het een test is. Of we weldra advertenties onderaan de SERP’s zullen zien, valt nog af te wachten.

De resultaten van de tests zullen voor Google bepalen of advertenties onderaan de SERP’s succes hebben of niet. Enerzijds vind ik het toch een beetje raar aangezien al ettelijke studies uitgewezen hebben dat het overgrote deel bezoekers één van de eerste 3 à 5 resultaten aanklikt en dus niet of zelden naar beneden scrolt op de eerste pagina. Slechts een klein deel klikt door naar de tweede pagina waardoor ze ook de advertenties onderaan de pagina te zien krijgen. Of er dan ook op geklikt wordt, valt nog af te wachten. Maar er zal wel een bepaalde logica achter zitten. Google AdWords werkt met een CPC-systeem dus minder kliks zou zeker en vast nefast zijn voor de advertentieopbrengsten.

AdWords advertenties onderaan SERP's
Of misschien test Google het weergeven van advertenties zowel bovenaan als onderaan de SERP’s. Op die manier kunnen meer adverteerders op de (eerste) pagina verschijnen wat meer geld in het laatje betekent voor Google.

Hopelijk komen we weldra meer te weten over deze test en de resultaten ervan. Hebben jullie trouwens al advertenties onderaan de SERP’s gezien? En wat denken jullie van deze test?

Gelezen via: SearchEngineLand – AdWords appaear at bottom of SERP’s in new apparent test

Executive Summary

Wat? AdWords test waarbij advertenties onderaan de SERP’s getoond worden…
En? Wat zal dit betekenen voor de clickthrough rate?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *