Ad extensions bepalen voortaan mee advertentiepositie in Google Adwords

Google rangschikt Adwords advertenties op resultatenpagina’s op basis van een berekening, genaamd Ad Rank. Tot nog toe waren maximum CPC bid en de Quality Score de enige twee factoren die de positie van je advertentie bepaalden. Nu komt daar een derde factor bij, namelijk de verwachte prestaties van ad extensions.

Ad-extensions-300x195De laatste jaren hebben ad extensions stapsgewijs hun intrede gemaakt in Adwords. Deze ad extensions maken je advertenties nog relevanter voor gebruikers op allerlei manieren, en dat heeft Google natuurlijk graag. Dat Google nu meer belang gaat hechten aan de prestaties van ad extensions is niet echt een verrassing.

Wat zijn de implicaties?

De nieuwe berekeningsmethode heeft een aantal belangrijke implicaties. We overlopen hier de belangrijkste:

  • Ad extensions zullen voortaan mee de positie van je advertentie in resultatenpagina’s bepalen. Indien twee advertenties met hetzelfde CPC bid en dezelfde kwaliteitsscore met elkaar concurreren, dan zal de advertentie met een betere verwachte prestatie in ad extensions een hogere positie krijgen.
  • De verwachte prestaties van ad extensions wordt bepaald op basis van factoren als relevantie, CTR en uitdrukkelijke aanwezigheid van extensies op de resultatenpagina.
  • Ad Rank zal voortaan meer dan ooit bepalen of je advertentie zal verschijnen met ad extensions. Dat betekent meteen ook dat je je kwaliteitsscore, je CPC bid, of allebei moet verbeteren opdat ad extensions zouden vertoond worden.
    Bij elke veiling zal steeds de beste scorende en meest relevante combinatie ad extensions vertoond worden. Zelf gokken welke beter zullen scoren heeft dus geen zin.
  • De impact op CPC kan in beide richtingen evolueren. Indien je ad extensions heel relevant zijn, dan zal dit een positieve impact hebben ten opzicht van je concurrenten, en dat zal zich vertalen in een lagere CPC. Anderzijds is het mogelijk dat betere ad extensions je een hogere positie bezorgen, en ook een hogere CPC. Ook een hogere concurrentiegraad kan voor een hogere CPC zorgen.
  • Voorlopig hebben deze wijzigingen enkel een impact op advertenties in het zoeknetwerk.

Blijf concurrentieel dankzij ad extensions

Wie nog geen ad extensions gebruikt, kan dus nu maar beter een aantal relevante extensions toevoegen om concurrentieel te blijven. Ad extensions verhogen over het algemeen de relevantie en de CTR van advertenties.

Google spoort nogmaals alle adverteerders aan om alle beschikbare ad extensions toe te voegen die relevant kunnen zijn voor hun business. Adverteerders moeten zich zelf geen zorgen maken over welke extensions te moeten vertonen, aangezien Google zelf de beste combinatie eruit kiest.

Executive Summary

Ad extensions opgenomen in Ad Rank
Naast maximum CPC bid en Quality Score wordt de verwachte impact van je ad extensions de derde factor die je advertentiepositie in Adwords zal bepalen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *