Adverteren op Google in een nieuw kleedje?

adverteren op Google layoutGoogle is steeds op zoek naar een betere manier om de internetgebruiker meer en betere relevante informatie te geven. Zo is de laatste week te merken geweest ,op de Engelstalige zoeksites van Google, dat er gewerkt wordt aan de lay-out van de advertenties. De nieuwe lay-out zou advertenties groeperen in categorieën die relevant zijn aan de ingevulde zoekterm. Zeer leuk voor de internetgebruiker maar welke gevolgen heeft dit voor het adverteren op Google?

Keuze tot relevantie

Google heeft laten weten dat men al sinds juni vorig jaar bezig is met tests om bij de ‘search results‘ de Google advertenties te groeperen en categoriseren voor mogelijk relevante zoekopdrachten. De groepen en categorieën zijn meestal meer specifieke zoekqueries die aanleunen bij de ingegeven zoekopdracht. Zo krijgen mensen die brede zoektermen gebruiken ook de mogelijkheid om gerichte ads te verkrijgen.

Gevolgen voor de online adverteerder

Google beweert altijd veranderingen te doen die ten goede komen van de informatiezoeker. Maar hoe zit het met de adverteerder? De groepen in de nieuwe lay-out zouden, volgens Google, ervoor zorgen dat meer adverteerders die gebruik maken van brede zoektermen hun doelgroepen bereiken. Maar wat zijn de gevolgen voor de marketeers? Volgens twee experts in een artikel op Search Engine Watch zou dit waarschijnlijk leiden tot meer competitie tussen de adverteerders wat uiteindelijk leidt tot hogere biedingen voor bepaalde Google zoekwoorden.

PPC related ads

Het probleem doet zich voor wanneer een adverteerder enkel één bepaalde dienst of product aanbiedt maar dat zijn advertentie getoond wordt voor een dienst die hij niet aanbiedt omdat deze volgens Google relevant is aan de door de gebruiker ingegeven zoekwoorden. Hierbij wordt het waarschijnlijk weer zeer belangrijk ook gebruik te maken van een negatieve zoekwoorden lijst om in zulke gevallen dus niet vertoond te worden in de betaalde zoekresultaten.

Wat voor de toekomst?

Volgens de twee experts in het artikel op SEW zou deze nieuwe lay-out een poging zijn van Google om het “broad match gone wild” syndroom tegen te gaan terwijl er niet meer of minder advertenties worden getoond.

De nieuwe lay-out zit nog altijd in zijn testfase en zou enkel op Engelstalige Google versies getest worden. Dit lijkt te kloppen aangezien we op Google.be geen ‘related to’-advertenties te zien krijgen. Op Google.com lukt het wel, zoals u in bovenstaand voorbeeld kan zien. Er heerst bovendien ook nog wat onenigheid over wat de related ads juist activeert. Waarom worden bepaalde advertenties gegroepeerd? Het antwoord blijft ons door Google verschuldigd. Of hebben jullie hier enig idee over?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *