Ads targeten wanneer bezoekers ‘aankoopklaar’ zijn | DMF 2012

Tijdens de afgelopen editie van Digital Marketing First nam Dave Franklin, Head of Display Ads voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika, een presentatie voor zijn
rekening. Hij had het over Data Driven Display, een belangrijk thema voor adverteerders die op zoek zijn naar meetbare resultaten.

Volgens Franklin moet je niet alleen je eigen informatie aanwenden wanneer je een campagne lanceert. Het is minstens even belangrijk om data bij je klanten te vergaren. Zij beschikken over data die van onschatbare waarde is. Zo kom je te weten welke ads het best werken en behaal je betere resultaten. Het komt erop neer om alle informatie op de juiste manier te beheren en op het juiste moment te gebruiken. Daar ligt de kiem voor een geslaagde campagne.

Stijging verkoop met 211%

Dave Franklin haalde het voorbeeld aan van Ici Paris XL, een firma die dankbaar gebruikmaakt van het Google Display Netwerk. Dankzij een combinatie van eigen data en informatie van klanten is hun ‘basket value’ (de online verkoop) op zes maanden tijd met maar liefst 211% de hoogte in gegaan. Deze case toont aan dat het de moeite loont om klanten niet alleen als ‘klant’ te beschouwen maar de waardevolle informatie die ze genereren echt te gebruiken.

Personen op het juiste moment strikken

Een ad is maar zo veel waard als de bezoeker aan wie de ad wordt getoond en erop doorklikt. De relevantie van de ad die je potentiële klant te zien krijgt, is cruciaal. Je moet ervoor zorgen dat je ad zichtbaar wordt voor mensen die ‘aankoopklaar’ zijn, zoals Dave Franklin het noemt. Zo heb je de meeste kans om een prospect effectief in een klant om te zetten.

Ads zo doelgericht mogelijk plaatsen

Dave Franklin gaf tijdens zijn presentatie het voorbeeld van een display ad op de site van Het Nieuwsblad. Hij toonde een artikel over een voetbalwedstrijd uit eerste klasse die uiteraard erg in trek is bij adverteerders zoals Nike en Adidas. Met zulke merken concurreren is voor een doorsnee bedrijf dikwijls onbegonnen werk. Maar de situatie verandert als je weet welke site(s) de bezoeker heeft bezocht vooraleer hij op de pagina van Het Nieuwsblad terechtkwam. Stel dat je een autoproducent bent en je weet dat de bezoeker in kwestie op zoek is naar een auto dan stijgt de waarde van de display ad op niewsblad.be zienderogen. Net omdat de waarde stijgt en de bezoeker dichter bij
een aankoop staat, kan je je bod op de plaats verhogen en is het een goed idee om zelfs meer bieden dan Nike of Adidas. Zo lok je de bezoeker naar je site waar hij alle informatie over je merk kan vinden. Hoe meer info je over een bezoeker kan verkrijgen, hoe doelgerichter je je ads kan targeten en hoe meer resultaat het oplevert.

Campagne afstemmen op doelpubliek

De uitkomst is dat niet het device of de site belangrijk is, maar wel de personen die je wilt bereiken. En daarvoor heb je verschillende mogelijkheden: het Search en Display Netwerk, maar ook Mobile en YouTube. Afhankelijk van het doelpubliek kies je ook voor een andere boodschap en een ander formaat.

Executive Summary

Zo doelgericht mogelijk bezoekers strikken
De mogelijkheden van het Google Display Network

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *