5 standaard rapporten in Google Analytics om je conversies te doen toenemen

Als we Google mogen geloven, dan staat er het komende jaar heel wat te gebeuren met Google Analytics. Mobile, betere integratie met andere online data, frequentiedata, … Het zijn maar enkele van de ‘cool stuff’ die ons te wachten staat. Maar terwijl we allemaal uitkijken naar deze nieuwe functies, mogen we niet vergeten dat er momenteel al een hoop ‘cool stuff’ in Analytics zitten, die je helpen om pijnputen van de website te vinden en je conversies te verhogen. We zetten er even een aantal op een rijtje!

1. Sources Overview

Een van de belangrijkste metrics, is het sources overview. De taartgrafiek geeft je meteen een duidelijk beeld van de verschillende verkeersbronnen, die verkeer naar je website brengen. Search is veelal de belangrijkste bron, maar je wil een evenwichtig verdeelde grafiek zien; als alles uit search komt, dan laat je kansen op vlak van direct verkeer en verwijzend verkeer liggen!

ZMB analytics

2. Landingspagina’s rapport

Landingspagina’s zijn key. Goede, kwalitatieve landingspagina’s zorgen voor (long tail) zoekverkeer, ze verbeteren je Adwords kwaliteitsscore en ze brengen conversies binnen. Bekijk je landingspagina’s met een hoge bounce rate, en ga na wat er mis is met die pagina’s. Missen er misschien call to actions, zijn er dode links, is er te weinig content, …? Vergelijk dit met goede landingspagina’s, met een hoge conversieratio en lage bounce rate. Leer van de winnaars, en pas dit toe op de verliezers!

3. Funnels, funnels en nog eens funnels

Je conversie funnels zijn een van de belangrijkste rapporten in Google Analytics. Het vertelt je precies waar mensen afhaken. Ga de pijnpunten na, en doe er iets aan! Begin met je e-commerce doelen, je verkopen dus. Minder pijnpunten, betekent dat minder mensen afhaken, en dat betekent meer inkomsten.

4. Mobile devices rapport

We kunnen niet langer om mobile heen. Het bewijs vind je in je mobile rapport… grote kans dat een groot deel van je bezoekers je website bezoekt vanop een tablet of mobiel. Via Audience -> Mobile -> Devices kom je te weten via welke mobiele apparaten je website wordt bezocht, maar we kunnen dit rapport nog interessanter maken: klik op het icoontje van de pivot table, en bij ‘pivot by’ kies je voor source. Je ziet nu niet alleen via welke apparaten je website wordt bezocht, maar ook wat mobiel de belangrijkste verkeersbronnen zijn. Vergelijk dit vervolgens met de verkeersbronnen voor al je verkeer!

Mobile

5. In-Page analytics

Ten slotte tonen we je graag de ‘In-Page’ analytics. Je vindt dit onder Content -> In-Page Analytics. Deze metric toont je waar je bezoekers het vaakst op klikken. Erg handig, als je wil weten welke product categorie bijvoorbeeld het meest populair is. Gebruik de gegevens uit dit rapport om e-mail campagnes op te zetten, om je Adwords budget en CPC biedingen te bepalen, om te bepalen welke producten je in de kijker wil zetten op de website, enzovoorts. Mogelijkheden genoeg!

In page analytics

Executive Summary

5 tips om om meer conversies te halen met behulp van Google Analytics
De data uit Google Analytics kunnen je helpen om meer conversies te halen. We zetten even een aantal belangrijke rapporten op een rijtje.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *