41% van de jongeren heeft geen weet van gesponsorde links

QuestionMarkUit een onderzoek van Viola Heijnemans in het kader van haar masterscriptie over de invloed van Google AdWords op het zoekgedrag van jongeren is gebleken dat jongeren niet weten wat gesponsorde links zijn. Ook de invloed van de advertentie-uiting op het klikgedrag binnen de zoekmachine werd onderzocht. Jongeren gebruiken zowel gesponsorde links als organische links zonder echt het verschil tussen de twee te kennen.

Uit het onderzoek bleek ook dat 41% van de jongeren niet weet wat een gesponsorde link is en waar het voor dient. Tijdens het onderzoek werden 120 vrouwen gevraagd te zoeken naar een opleiding als schoonheidsspecialiste in Rotterdam. Hierbij werden twee vragen gesteld: ‘Geef aan op welke link je het snelste zou klikken’ en ‘Is deze link wel of niet gesponsord?’.  De meeste respondenten wisten niet welke link gesponsord is en welke niet. Mensen lijken zomaar wat te klikken zonder enige aanleiding of reden. Het bewustzijn van mensen blijkt niet mee te spelen volgens Heijnemans.

Jongeren hebben dus amper of geen weet van gesponsorde links, de betekenis en de plaats ervan binnen de zoekresultaten. Een deel van de respondenten denkt bijvoorbeeld ook dat een link gesponsord is als het zoekwoord vet gedrukt staat terwijl anderen menen dat alleen de ‘dikgedrukte topadvertenties gesponsord zijn’. Anderen zijn van mening dat alleen de rechterkant betaald is.

Google AdWords is dus zeker de moeite waard voor bedrijven en organisaties aangezien het wel degelijk invloed heeft op het zoekgedrag. Bijna de helft van de respondenten wist niet welke link gesponsord was en welke niet. Zij zullen dus even goed op een gesponsorde als op een ongesponsorde link klikken. Relevantie blijft wel zeer belangrijk. Indien je wilt dat gebruikers op je gesponsorde link klikken, moet die relevantie bieden aan de gebruiker. Hij moet dus een antwoord bieden op zijn vraag (zoekopdracht).

Uit een onderzoek van Viola Heijnemans in het kader van haar masterscriptie over de invloed van Google AdWords op het zoekgedrag van jongeren is gebleken dat jongeren niet weten wat gesponsorde links zijn. Ook de invloed van de advertentie-uiting op het klikgedrag binnen de zoekmachine werd onderzocht. Jongeren gebruiken zowel gesponsorde links als organische links zonder echt het verschil tussen de twee te kennen.

Uit het onderzoek bleek ook dat 41% van de jongeren niet weet wat een gesponsorde link is en waar het voor dient. Tijdens het onderzoek werden 120 vrouwen gevraagd te zoeken naar een opleiding als schoonheidsspecialiste in Rotterdam. Hierbij werden twee vragen gesteld: ‘Geef aan op welke link je het snelste zou klikken’ en ‘Is deze link wel of niet gesponsord?’. De meeste respondenten wisten niet welke link gesponsord is en welke niet. Mensen lijken zomaar wat te klikken zonder enige aanleiding of reden. Het bewustzijn van mensen blijkt niet mee te spelen volgens Heijnemans.

Jongeren hebben dus amper of geen weet van gesponsorde links, de betekenis en de plaats ervan binnen de zoekresultaten. Een deel van de respondenten denkt bijvoorbeeld ook dat een link gesponsord is als het zoekwoord vet gedrukt staat terwijl anderen menen dat alleen de ‘dikgedrukte topadvertenties gesponsord zijn’. Anderen zijn van mening dat alleen de rechterkant betaald is.

Google AdWords is dus zeker de moeite waard voor bedrijven en organisaties aangezien het wel degelijk invloed heeft op het zoekgedrag. Bijna de helft van de respondenten wist niet welke link gesponsord was en welke niet. Zij zullen dus even goed op een gesponsorde als op een ongesponsorde link klikken. Relevantie blijft wel zeer belangrijk. Indien je wilt dat gebruikers op je gesponsorde link klikken, moet die relevantie bieden aan de gebruiker. Hij moet dus een antwoord bieden op zijn vraag (zoekopdracht).

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *