10 recente aanpassingen aan het Google Search algoritme in december

De InsideSearch blog startte vorige maand met een soort van traditie. Iedere maand maken ze namelijk 10 recente aanpassingen aan het Google Search algoritme bekend. De vorige aanpassingen aan het algoritme gaven ze in november prijs, van aanpassingen aan snippets en page titles tot de Freshness update. Die ‘freshness’ is trouwens ook van belang geweest bij de aanpassingen van december.

We zeiden het vorige keer al en ook Google zelf herinnert er ons nogmaals aan dat er jaarlijks meer dan 500 aanpassingen plaatsvinden aan het Google Search algoritme. Bovendien kan het zijn dat aanpassingen die vandaag gemaakt worden, morgen al weer verdwenen zijn. De aanpassingen van december trachten te bespelen, zal dus weinig of geen effect hebben. Wel moet je de achterliggende redenen voor de aanpassingen bekijken.

De Freshness update bijvoorbeeld die nu een grote rol speelt bij veel van de aanpassingen, is wel iets waar je jezelf op kan richten. Hoe je dat doet, lees je in het artikel waarin we de Freshness update en de gevolgen ervan bespreken.

Aanpassingen aan het Google Search algoritmegoogle_search_algoritme_aanpassingen

Verfijning van gerelateerde zoekopdrachten

In bepaalde gevallen biedt Google je zoekresultaten die niet volledig overeenkomen met je zoekopdracht maar er dus wel aan gerelateerd zijn. Deze aanpassing zorgt ervoor dat minder relevante (gerelateerde) zoekresultaten bij de topresultaten zullen staan wanneer je zoekopdracht een speciaal woord bevat dat in het gerelateerde zoekresultaat weggevallen is. Zoekresultaten zullen dus meer en meer (exact) overeenkomen met de zoekopdracht zelf omdat die resultaten in de meeste gevallen het ook relevanter zijn dan de gerelateerde zoekopdrachten.

Relevantie is een soort van fetisj van Google en dat merk je duidelijk aan deze aanpassing.

Uitgebreidere indexatie

Omdat er steeds meer long-tail zoektermen ingegeven worden, is het ook belangrijk dat long-tail zoekresultaten goed scoren voor deze zoekopdrachten. Dankzij deze aanpassingen zullen meer long-tail documenten in de index opgenomen worden en dus beter scoren. Uiteraard is ook hier alles afhankelijk van de relevantie van het zoekresultaat t.o.v. de zoekterm.

Betere herkenning van ‘parked domains’ te herkennen

Parked domains vallen min of meer onder dezelfde categorie als content farms. Sites waar Google dus geen hoge pet van op heeft. Logisch ook want deze sites bieden naast slechte en irrelevante content alleen maar een hoop ads. Slapend rijk worden dankzij zulke sites zal dus niet langer lukken aangezien Google ze dankzij deze aanpassing beter herkent en ze uit de zoekresultaten zal trachten te weren.

Meer en betere autocomplete voorspellingen

Een aanpassing van de manier waarop Google autocomplete voorspellingen maakt: flexibeler maar zonder je originele intentie uit het oog te verliezen.

Versere en completere blog zoekresultaten

Google biedt ook een index aan om, net als nieuwsresultaten, blogresultaten te doorzoeken. Ook hier maakt de freshness update zijn intrede. Op die manier worden versere blogresultaten die relevant zijn hoger in de zoekresultaten geplaatst.

Originele content

Een update die ook vorige keer al aan bod kwam. De manier waarop Google de officiële bron/pagina herkent, werd nu dus nog eens verfijnd.

Live resultaten voor de Major League Soccer en de Canadian Football League

Iets waar wij hier in België weinig aan hebben – tenzij je graag gokt op Amerikaanse of Canadese voetbalwedstrijden – is de weergave van de laatste scores en speeldagen van deze liga’s. Bovendien kan je vanuit de zoekresultaten snel naar samenvattingen en de statistieken van de laatste wedstrijden.

Deze update zou wel perfect doorgetrokken kunnen worden naar andere landen om voor ieder land en iedere liga (en sport?) live resultaten te tonen.

Versheid van afbeeldingen

Ook hier maakt de freshness update zijn intrede. Google tracht de meest verse resultaten (lees ‘afbeeldingen’) te tonen voor zoekresultaten waarvan zij denken dat ze nieuwsgerelateerd zijn. Hetzelfde principe als in de standaard Google Search dus.

Lay-out & usability op tablets

Tablets worden steeds belangrijker en dit signaal heeft Google duidelijk opgevangen. Daarom hebben ze enkele minieme aanpassingen gemaakt aan de lay-out waardoor de usability van Google Search verbeterd wordt op tablets.

Lees trouwens ook onze tips om je website tabletfriendly te maken.

Hercodering van de selectie van topresultaten

Hercodering van de code die de topresultaten verwerkt wat ertoe zou moeten leiden dat de topresultaten nog beter worden. Zo zegt Google zelf dat er dankzij deze update bv. minder resultaten van eenzelfde domein getoond zullen worden (= host crowding).

What’s in it for me?

Zoals we eerder al zeiden: niet veel. ‘Overall’ kan je je site en de manier waarop je content produceert wel wat gaan tweaken. Zo kan je trachten in te spelen op de freshness update, nu ook met afbeeldingen trouwens, door bv. het aantal artikelen dat je publiceert op te trekken en door in te spelen op hot topics. Let er uiteraard wel op dat het relevant blijft. Schrijven over de nieuwe regering om bezoekers aan te trekken terwijl je een webshop met kinderspeelgoed hebt, zal niet echt bijdragen…

Over de twee eerste algoritme updates valt wel iets te vertellen. Mensen zoeken meer en meer via long-tail zoektermen; zoektermen die uit meerdere woorden bestaan. Je kan dan ook trachten te scoren op die long-tail zoekopdrachten. Bovendien zijn long-tail zoektermen veel specifieker waardoor je de content daar ook beter op kan afstemmen. Voor de zoekopdracht ‘hoe kan ik hoger scoren in Google?’ weet je perfect wat je moet schrijven. Voor ‘hoge positie’ kan je meerdere kanten op: hoge positie in Google, hoge positie in Yahoo!, hoge positie in Bing, …

Ten slotte zal je ook hoger scoren dankzij de eerste update. Gerelateerde en (meestal) dus minder relevante zoekopdrachten zullen lager scoren waardoor jij met je long-tail resultaten die (bijna) exact overeenkomen met de zoekopdracht hoger zult komen te staan waardoor ook je CTR voor die zoektermen zou moeten stijgen.

Toch nog even meegeven dat zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie geen exacte wetenschap is. Je site aan deze updates aanpassen, is jammer genoeg dus geen garantie op meer bezoekers of hogere CTR’s. Alles hangt (o.a.) af van het totaalplaatje van je site…

Executive Summary

Wat? Een nieuwe reeks updates aan het Google Search algoritme
En? What’s in it for me? We lijsten het even voor je op…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *