ZMOT – Zero Moment of Truth

Een nieuw product op de markt? Het eerste wat mensen doen is Google inschakelen en zoeken naar online reviews of productinformatie. Die eerste impressies waarbij men de computer of smartphone raadpleegt om dingen op te zoeken over iets wat men misschien wilt aankopen bepalen steeds vaker de mening van consumenten: “koop ik het product of niet?”. Bij Google noemen ze dit moment “The Zero Moment of Truth” oftewel ZMOT.

Consumenten shoppen dus op een hele andere manier dan vroeger! Dankzij reviews op het net, uitgebreide productanalyses, fora etc zijn ze goed geïnformeerd over producten en diensten vooraleer ze overgaan tot een aankoop. Mensen beslissen dus niet meer in de winkel zelf, maar achter hun laptop of smartphone!

Winning the Zero Moment of Truth

Winning the Zero Moment of Truth is een nieuw eBook van Jim Lecinski, managing director US Sales & Services bij Google. Het nieuwe begrip ZMOT wordt zorgvuldig uitgelegd aan de hand van praktische voorbeelden in verschillende hoofdstukken:


Verandering van het beslissingsproces van een aankoop

Het klassieke aankoopproces volgt het patroon: stimulus – shelf – experience. Dit wordt nu uitgebreid met ZMOT. Na een eerste prikkel zullen consumenten steeds meer overgaan tot online search.Hier beslissen ze vaak al of ze het product gaan kopen of niet.

Van boodschap naar conversatie en word of mouth

Online conversaties krijgen steeds meer gewicht. Een ontevreden consument zal sneller zijn ervaringen delen op het net, waardoor het bereik groter wordt. Online ratings en reviews zijn tegenwoordig dé informatiebronnen.

Breed zoeken

Consumenten hebben de kans om werkelijk álles op te zoeken: van informatie over concerttickets tot reviews over badkamermerken en relatiegeschenken.

Optimalisatie content voor ZMOT

Het boek wijst bovendien op het  belang van content in het kader van ZMOT. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze snel en correct gevonden worden. Ook voor usability moet er aandacht zijn, zodat consumenten bijvoorbeeld ook op hun smartphone snel door websites kunnen scrollen.

Convergentie van ZMOTs

Consumenten kunne overal waar ze maar zijn informatie opzoeken en sharen. Hierdoor vallen ZMOTs samen en wordt ook mobile steeds belangrijker.

Je kan het volledige eBook downloaden op http://www.zeromomentoftruth.com/.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *