ZMB @ DMF – Marketing decisions based on real-time analytics

Gisteren op DMF (Digital Marketing First beurs te Brussel) wilde ik toch zeker een bepaalde keynote presentatie bijwonen die er op het eerste zicht wel interessant uitzag: “Marketing decisions based on realtime analytics

Spreker van dienst was Darius Bagdziunas, director van Gaumina, een ‘Creative Digital Agency’ zoals ze het zelf omschrijven. Laat ik even neerschrijven wat er juist verteld werd.

Een explosie van reclameboodschappen

Zo begon Darius te vertellen dat er in 1971 ongeveer 10 kanalen bestonden (tv, kranten, magazines,…) waarmee men mensen kon bereiken om een (reclame)boodschap over te brengen. In 1991 verdubbelde dit aantal zelfs en dan had nog iets anders een stevige impact op de verdere uitbreiding van dit aantal kanalen, namelijk het internet. De opkomst van het internet en het feit dat computers steeds sneller en tegelijk ook goedkoper werden, zorgde ervoor dat er een explosie aan kanalen en verschillende types media ontstond. Zo ontstond er een enorme hoeveelheid “noise” (de enorme hoeveelheid reclameboodschappen die we dagelijks te verwerken krijgen en waarvan het merendeel niet langer opvalt) die wij maar moeilijk allemaal kunnen verwerken. De “ad recall” (herinneren van reclameboodschappen) is daardoor in een steeds dieper duikende daling terechtgekomen. Zo is het momenteel ‘een luxe’ voor een bedrijf als hun reclame opgepikt wordt door de consument en er daadwerkelijk op geklikt wordt. Daarnaast is de hedendaagse consument iemand die zichzelf informeert voordat hij/zij tot actie overgaat.

DMF-Darius Bagdziunas over Marketing beslissingen gebaseerd op real-time analytics

Data meten en implementeren is de oplossing

Darius sprak verder over hoe we ons daartegen kunnen bewapenen. Als bedrijf zou men informatie over de consument moeten kunnen nemen uit alle kanalen die voorhanden zijn en dit in het hele bedrijf moeten integreren. Data over de consument zou niet enkel voor het marketingteam voorhanden moeten zijn, maar voor het hele bedrijf, de ceo, sales,…. . Zo kan men ervoor zorgen dat men als bedrijf opvalt in alle “noise” door de klant te verrassen met een op maat gemaakte oplossing, product, dienst,… . Deze informatie over de consument zou real-time aangeleverd worden en zo zou men uit elk contact met de klant, consument nieuwe inzichten moeten kunnen verwerven waaruit dan waarde kan gehaald worden. Customer centric storytelling en controleren van die storytelling… bla bla bla… .

Eerlijk gezegd was het een heel verwarrende presentatie en werd er teveel uitgeweid over de minder belangrijke of overduidelijke zaken. Ook werd er niet al teveel over echte real-time analytics gesproken, of werden er geen case voorbeelden gegeven. Toch zaken die ik had verwacht te zien. Er zijn 2 dingen die ik onthouden heb over de presentatie en dat zijn de volgende:

  1. Informatie over de consument is inderdaad niet enkel bestemd voor het marketing departement, maar kan het best geïmplementeerd worden in het hele bedrijf. Als iedereen weet wie de klant en dus consument is en duidelijke inzichten heeft over die klant of consument, dan pas kan men er samen voor zorgen dat men snel en efficiënt kan inspelen op die consument.
  2. Het gebruik van nanocampagnes, ondersteund door real-time informatie. Nanocampagnes richten zich op een heel kleine groep personen (100) of lopen voor een heel korte tijd (1 dag). Daarnaast kunnen deze campagnes zeer snel van platform wisselen. De ene dag kan je een bannercampagne zien op Facebook, die de dag erna dan op een bepaalde nieuwssite, binnen een bepaalde nieuwssectie, loopt. Het hangt allemaal af van waar je nano-doelgroep zich bevindt en op welke manier je deze het best kan benaderen.
Dit was natuurlijk niet het enigste wat we van de beurs mee naar huis namen. Meer informatie over wat we daar allemaal gezien hebben, kan je bijvoorbeeld lezen in het artikel ‘De toekomst van Marketing‘.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *