Zijn Facebook ads interessant voor politici?

Facebook adsDe gemeenteraadsverkiezingen zijn ondertussen voorbij, maar in de weken daarvoor is het je vast wel opgevallen: onze politici maakte gretig gebruik van Facebook ads. Verschillende partijen probeerde je te overhalen tot stemmen door je specifieke advertenties te tonen, die in veel gevallen ook naar een lokale website over jou stad of gemeente leidde. De politici hebben al lang ingezien dat sociale media een uitstekend medium zijn om contact te houden met fans, en een deel van het advertentiegeld gaat dan ook naar Facebook advertenties. Maar in hoeverre zijn deze advertenties ook echt interessant voor politici? We nemen even een kijkje naar onze gemeenteraadsverkiezingen en naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

De Amerikaanse presidentsverkiezingen

Over exact 2 weken is het zover, op dinsdag 6 november kiezen de Amerikanen wie Oboma zal opvolgen als president van Amerika tot 2016. Ofwel wordt dat Obama zelf, ofwel wordt het Mitt Romney. Ongeveer 25% van het advertentiebudget dat zij tot hun beschikking hebben, gaat naar online advertenties. Op de vraag of deze advertenties ook echt een groot effect hebben op het kiesgedrag van de stemmers, is geen eenduidig antwoord te geven. Mashable publiceerde een studie over het effect van Facebook advertenties, waaruit bleek dat deze advertenties nauwelijks effect hebben. Er is echter ook heel wat kritiek op de studie. Voor de studie werd een Facebook campagne opgezet, maar daar zou te weinig geld in zijn gestoken en ze zou niet lang genoeg gelopen hebben om het effect ervan te kunnen meten. Het lijkt er dus op dat een grotere, betere studie nodig is om het effect van de Facebook advertenties in Amerika te meten.

Obama vs Romney

De gemeenteraadsverkiezingen

Net als de Amerikaanse presidentsverkiezingen gebruikten ook onze lokale politici Facebook advertenties. Het grote voordeel van deze advertenties zijn de targeting opties van Facebook, waarmee je alleen de bewoners van een bepaalde stad of gemeente kan targetten. Combineer deze advertenties met een lokale Facebookpagina of website, en je hebt een sterke campagne. Facebook biedt trouwens nog een aantal andere interessante advertentiemogelijkheden, zoals ‘promoted stories’ of de gesponsorde likes op mobiele toestellen.

Facebook advertenties of Google advertenties?

In België zijn Google en Facebook veruit de grootse online advertentieplatformen. De Facebook advertenties hebben we allemaal gezien, maar hoe zit het eigenlijk met Google? Als politieker lijkt dit misschien niet meteen een interessant advertentieplatform, je hebt immers niet de targetingopties die Facebook heeft. Maar toch kan adverteren via Google ook zeer interessant zijn. Zo kan je een advertentie laten verschijnen als iemand zoekt naar je partij en je gemeente (bv. NVA Antwerpen), en deze bezoekers meteen naar de pagina van je partijprogramma sturen. Nog interessanter wordt het als je ook op de naam van de andere partijen gaat adverteren! Verkeer dat anders sowieso naar de andere partij gaat, kan je zo alsnog naar jou toe trekken.

De gemeenteraadsverkiezingen zijn ondertussen voorbij, maar wij zijn erg benieuwd hoe Google en Facebook zullen worden ingezet tijdens de federale verkiezingen in 2014.

Executive Summary

Facebook advertenties voor politici
Onze politici gebruiken graag Facebook advertenties, maar wat levert dat precies op?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *