Zeg Google, waar is mijn meta description?

meta descriptionOm je zichtbaarheid en klikfrequentie te verhogen is het van belang dat de internetgebruiker weet welke informatie er te vinden is op jouw webpagina. De snipppet is een interessant stukje tekst dat getoond wordt in de zoekresultaten. Bij een goede SEO strategie is het dan ook van belang dat deze meta description keywords bevat die de website content omschrijft. Maar het is frustrerend voor de SEO specialist wanneer Google beslist deze description links te laten liggen en een eigen geconstrueerde snippet samen te stellen. Bij Seomoz.com is men gaan kijken hoe je er voor kan zorgen dat Google je werk niet negeert.

Hoe stelt Google jouw snippet op?

Het probleem van de meta description heeft bij menig websitebeheerder kwaad bloed gezet. Want in de plaats van de eigen SEO snippet wordt deze soms door Google vervangen door een description die weinig zegt over de page content. Maar hoe worden de normale snippets dan samengesteld?

  • Meta description: Het beschrijvende stuk tekst opgesteld door de SEO waarin kort en bonding de content met keywords wordt beschreven met een goede call-to-action. Hierdoor leid je via de zoekresultaten meer bezoekers naar je pagina.
  • On-page copy: Als de meta description wordt genegeerd of als deze niet bestaat, gaat Google zelf de snippet samenstellen. Dit doen ze aan de hand van een stuk content dat volgens Google het best gerelateerd is aan de zoekopdracht. Zo bekomt men vaak een mash-up van stukjes content die de internetgebruiker niks wijzer maken.
  • Open Directory Project: Google maakt in sommige gevallen ook gebruik van het ODP om de snippet samen te stellen.

Dit zijn de drie mogelijke snippets die Google voor jouw website kan presenteren. Best wel vervelend aangezien je eigen tekst waarschijnlijk inhoudelijk en SEO-gericht de beste description is.

Neem controle over jouw meta description

Als je werk maakt van je meta descriptions dan wil je er ook zeker van zijn dat Google ze zichtbaar maakt. Je kan echter nooit 100% zeker zijn dat je description gebruikt wordt. Toch kan je  Google lichtjes de goede richting insturen. We geven je hier enkele tips.

  • Stel je meta description af op de content van je pagina. Verwerk daarbij de belangrijkste keywords in je description. Zo is Google meer geneigd je meta description te gebruiken.
  • Voorkom dubbele meta descriptions. Door te zorgen dat iedere pagina zijn eigen description tekst heeft, geef je aan bij Google dat ze een extra waarde hebben voor jouw webpagina. Zo voorkom je dat Google je pagina verkeerd indexeert of je description wordt weggefilterd.
  • Blokkeer je ODP voor Google zodat er geen content van gebruikt wordt voor de snippet. dit doet men met een meta tag:

<meta name=”robots” content=”NOODP”>

  • Een zeer radicale manier om de willekeur van snippets tegen te gaan is je gehele snippet blokkeren. We raden dit enkel aan in gevallen waar willekeur aan snippets het bedrijf schade toebrengt. Een betere manier om dit te voorkomen kan ook door werk te maken van on-page content optimalisatie.  De meta tag voor het verwijderen van de snippet is:

<meta name=”robots” content=”nosnippet”>

  • Google laat in de meeste gevallen de gebruikte zoektermen vet gedrukt opduiken in de snippet. Dit heeft een positieve uitwerking op de klikfrequentie van webpagina. Zo krijgt de internetgebruiker een paar long-tail zoektermen te zien die relevant zijn voor zijn zoekopdracht. Als dit geen afbraak doet aan je webpagina, kan je jouw inspanningen beter in andere SEO praktijken steken.

Het is onmogelijke totale controle te krijgen over je meta description. Zoals vaker bij SEO moet je jezelf schikken binnen de regels die Google oplegt. Dat betekent echter niet dat je meta descriptions nutteloos zijn. Houd onze tips in het achterhoofd zodat je toch je zin kunt doordrukken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *