Yandex laat het afweten

yandexIk ben al enige tijd aan de rol met de Russische zoekmachine Yandex, waar ik een search marketing campagne probeer te lanceren voor een klant met een brede visie op zaken doen.

Sinds een eind voor de zomer communiceer ik met de Russische accountmanagers, maar het lijkt maar niet te lukken om alles aan de gang te krijgen. De situatie wordt trouwens alsmaar vreemder. Het begon nochtans veelbelovend…

Hoewel de Yandex website voor een groot stuk in het Russisch is opgebouwd, is het niet onoverkomelijk om voldoende informatie over hun dienstverlening te vinden. Op hun website staat een stukje tekst voor advertisers in het Engels, en op mijn eerste mailtje (oké mijn tweede..) werd meteen gereageerd. Dat is alleszins een heel verschil met Rambler, die andere Russische zoekmachine, waar blijkbaar nooit iemand thuis is.

Na een aantal mailtjes heen en weer, had ik toch eindelijk een overeenkomst (in het Engels én het Russisch) waarmee we van start konden gaan. Ik heb toch maar eventjes de tijd genomen om het contract door te lezen, (in het Engels ;-) )want je weet maar nooit… Alles lijkt wel in orde, blabla.. minimum een jaar samenwerken..blabla.. minstens $ 500 per maand spenderen om recht te hebben op een Engelstalige accountmanager (de hele interface is namelijk in het Russisch), niets abnormaals.

Ok, de overeenkomst is getekend, bankgegevens uitgewisseld, mooi zo! Ik krijg een login waar toch al hier en daar iets in het Engels staat. Dan kunnen we starten! Dat dacht ik althans.

Opeens wordt het heel erg stil. Het duurt ettelijke weken voordat een campagne wordt uitgetekend. Mailtjes blijven onbeantwoord. Uiteindelijk komt er toch een telefoontje van een aardige dame met verontschuldigingen voor de vertraging. From Russia with love! Ok, no hard feelings. Het valt me wel op hoe slecht hun kennis van het Engels is.

Onverwacht komt er dan toch de noodzakelijke eerste factuur, zonder dewelke we niet kunnen starten. Jammer genoeg staat het overeengekomen bedrag in Dollar op de factuur, en niet in Roebel zoals was overeengekomen. Dat had een dure grap kunnen worden. Opzettelijk of niet? Tja, het zal wel een vergissing zijn…

Ok, nu ben ik dus opnieuw al een aantal weken in blijde verwachting van een aangepaste invoice. Mijn mailtjes blijven wederom onbeantwoord.

Het is erg jammer dat Yandex zo met hun internationale partners omgaat. En wat een verschil met andere zoekmachines. Enfin, ik ga deze week nogmaals een telefoontje met Rusland doen, op hoop van zegen. Na Sdarovie!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *