.xxx de eerste stap naar .merk en .zoekwoord?

Vanaf gisteren is er een nieuwe gTLD (generic top-level domain)  vrijgegeven voor houders van merknamen. Ze kunnen vanaf nu hun eigen website met suffix .xxx aanmaken. In de plaats van www.apple.be kan je dan bijvoorbeeld gaan naar www.apple.xxx. Natuurlijk is Apple hier niet het ideale voorbeeld van, aangezien de domeinnamen zijn aangemaakt met pornosites als voornaamste doel.

Voor pornosites is dit een manier om duidelijk op te vallen, zodat potentiële bezoekers direct weten wat ze bezoeken. Maar het lijkt vooral interessant voor mensen die liever niet op dergelijke sites terechtkomen, zodat ze simpelweg alle websites met .xxx kunnen blokkeren. Dit laatste zorgt er natuurlijk voor dat het voordeel gedeeltelijk wegvalt.


XXX het nieuwe gTLD voor de porno-industrie

ICANN de grootste winnaar bij nieuwe gTLD’s

Wie wint dan wel met de toevoeging van .xxx? ICANN de organisatie die de domeinnamen uitgeeft. Zij vragen ongeveer $200 per domein. En niet enkel pornosites zullen deze namen registreren. Ook merken zullen zich gedwongen voelen de domeinen aan  te kopen, zodat derden geen misbruik kunnen maken van hun merknaam.

Deze toevoeging lijkt echter nog niets vergeleken met een andere beslissing die ICANN in juni heeft genomen. Ze willen simpelweg .alles toelaten. Dus je zou kunnen gaan naar www.blog.queromedia of www.mac.apple. Als je weet dat www al langer vervangen kan worden komen er misschien wel erg vreemde mogelijkheden aan: adwords.keyword-tool.google misschien.

Het argument van ICANN is dat dit het internet logischer zou maken voor de consument. Websites hebben dan meer opties om door middel van de domeinnaam aan te duiden waar de site heen leidt. Het Interactive Advertising Bureau en andere groepen zijn het hier echter niet mee eens. Volgens hen wordt het internet hier alleen maar ingewikkelder door.

Bieden meer gTLD’s meer mogelijkheden voor zoekmachine optimalisatie?

Op vlak van SEO biedt het dan wel weer mogelijkheden. Keywords in domeinnamen zorgen voor een betere positie in zoekmachines. Een sterk keyword als suffix zou je positie dus zeker kunnen versterken. Hoewel je er rekening mee moet houden dat de domeinnaam slechts één van meer dan 200 signalen is dat Google en andere zoekmachines gebruikt om je positie in de zoekresultaten te bepalen. Denk ook niet dat iedereen zomaar een eigen gTLD kan opzetten. Het zou $185.000 kosten en enkel merkhouders zouden in aanmerking komen.

Zoekmachines zijn een logische reflex voor bijna iedere gebruiker om merken, producten, … te vinden. URL shorteners zorgen ervoor dat je zelfs de echte URL niet meer ziet QR codes bieden dan weer de mogelijkheid om in offline advertenties een link te plaatsen, zonder dat de doelgroep de URL moet intypen. Je kan je dus afvragen welk nut meer domeinnamen eigenlijk heeft.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *