Website optimaliseren voor zoekmachines? 5 blunders op een rijtje

seo-blundersOm gezien en gevonden te worden, kan je niet anders dan je website optimaliseren voor de zoekmachines. Een groot deel van je bezoekers komt immers via  zoekmachines op je site terecht. Daarnaast zullen ze ook door offline communicatie, sociale netwerken en andere sites op je site belanden. Maar het grootste deel zal toch afkomstig zijn van zoekmachines en een goed geoptimaliseerde site is dus de eerste stap naar online succes. Toch worden er nog veel dommigheden begaan op vlak van SEO en om die de wereld uit te helpen, hebben we de 5 dommigheden nog eens op een rijtje gezet.

Er zijn enorm veel fouten die gemaakt kunnen worden die je site meer schade toebrengen dan dat ze succes zullen opleveren. Zo zijn er beginnersfouten zoals steeds dezelfde ankertekst ‘klik hier’ te gebruiken maar het is ook mogelijk dat je site initieel goed geoptimaliseerd was maar dat je het daarna hebt laten verwateren. Wat ook een grote fout is want SEO is een continu proces aangezien de zoekmachines hun algoritmes en ranking factors op regelmatige basis aanpassen.

1. Slechte of herhaalde anker teksten

Een veel voorkomende fout is om altijd en overal dezelfde ankertekst te gebruiken. ‘Klik hier’ of ‘Lees verder’ was misschien enkele jaren geleden gepast maar dat is het ondertussen dus niet meer. Bij links (maar ook bij meta tags) is het enorm belangrijk om de zoekmachines zoveel mogelijk te vertellen waar de pagina waar je naar linkt over gaat. Als je bijvoorbeeld linkt naar dit artikel, leg je de link niet op ‘Klik hier’ maar leg je de link op ’5 SEO dommigheden op een rijtje’. Bijvoorbeeld: ‘Klik hier om meer te lezen over 5 SEO dommigheden op een rijtje’.

Wanneer al je ankerteksten identiek zijn, loop je zelfs risico om een ‘over-optimized penalty’ te krijgen van Google wat je page rank uiteraard niet ten goede zal komen. Wees dus creatief met je ankerteksten, maar ook met je content in het algemeen. Content moet vooral uniek zijn en moet je bezoekers iets kunnen bieden. Meer uitleg over sterke content en website optimalisatie in het algemeen vind je hier.

2. Schrijven voor zoekmachines

Iets waar we zelf graag op hameren is dat je moet schrijven voor je bezoekers en niet voor de zoekmachines. Wees gerust, zoekmachines hebben het zeer snel door wanneer je dit niet doet. De web crawlers controleren teksten (onder andere) op het feit of ze nu wel of niet natuurlijk lezen. Teksten waar tientallen tot honderden zoektermen in gepropt zijn lezen uiteraard vrij raar en kunnen door de zoekmachines dus ook bestraft worden.

Een gouden regel is om eerst zoektermen onderzoek uit te voeren zodat je weet op welke zoektermen je moet richten. Vervolgens kies je een 3-tal zoektermen en stel je aan de hand daarvan je content op. Zo vermijd je ‘keyword stuffing’ en ben je er zeker van dat je teksten in eerste plaats gericht zijn op je bezoekers en in tweede plaats op de zoekmachines.

3. Standaard meta tags

Meta tags lichten in feite een tipje van de sluier over wat de bezoeker te zien zal krijgen als hij van in de zoekresultaten doorklikt naar je site. Meta tags moeten dus ook op de content gericht zijn en daarnaast ook op de keywords. Vermijdt dus standaard meta tags die voor iedere pagina hetzelfde zijn, maar verwerk de keywords van een bepaalde pagina in de meta tag voor die pagina. Dat is bovendien een extra kans om gevonden te worden wanneer op die keywords gezocht wordt en een sterke meta tag verhoogt de kans dat mensen doorklikken wanneer je tussen de zoekresultaten verschijnt.

Je moet bij jezelf steeds de vraag stellen of jij zou doorklikken als je in Google (of een andere zoekmachine) je eigen page description zou lezen. Want wat jij invult in de meta tag (description) is wat zoekmachine gebruikers te zien krijgen in de zoekresultaten.

4. Eén keer en dan nooit meer

Zoals eerder gezegd is er zoveel dat – op vlak van SEO – dagelijks, maandelijks en jaarlijks verandert. De zoekalgoritmes worden op regelmatige basis aangepast, nieuwe media als social media beïnvloeden de zoekresultaten en ook de ranking factors worden meermaals aangepast. Dit (en zoveel meer) impliceert dat SEO een continu proces is waar je veel aandacht moet besteden en dit op regelmatige basis. Bovendien komen er ook dagelijkse nieuwe zoekopdrachten en dus zoektermen bij waarvoor je kan scoren op de zoekmachines. Wekelijks of maandelijks een zoektermen onderzoek voeren om nieuwe mogelijkheden te vinden is dus zeker geen overbodige luxe.

Ten slotte kan je ook gebruik maken van web analytics om te kijken hoe bezoekers zich ‘gedragen ‘op je site. Zo kan je onder meer je conversies gaan optimaliseren en kan je in het algemeen problemen en nieuwe mogelijkheden ontdekken op je site. Google Analytics is volledig kosteloos. zo kan je dus zonder één cent te spenderen veel opbrengst bekomen. Maar dan moet je er natuurlijk regelmatig mee bezig zijn.

5. Slechte links

De manier om het snelst gevonden te worden is niet door je website aan te melden bij zoekmachines of door website promotie, hoewel die laatste ook een relatief snelle manier is. Dé snelste manier is link building. Van zodra er ook maar één link ergens op het internet verwijst naar jouw site, zal die door zoekmachines opgemerkt worden en vervolgens opgenomen worden in de zoekindex waardoor je dus in de zoekresultaten verschijnt. Velen denken dan ook dat link netwerken en link farms ‘easy money’ zijn maar dat is volkomen verkeerd gedacht! Ten eerste kan het gebruik van link netwerken en link farms je een Google penalty opleveren en ook de andere zoekmachines zullen dit afkeuren en eventueel bestraffen.

Ten tweede hebben die links weinig of geen link value. Link value omschrijft de waarde van een link. Wanneer jij een link ontvangt van een sterke site (een site met een goede page rank) ontvang je in feite vertrouwen van die site en dat is iets waar zoekmachines mee rekening houden. Des te beter de site(s) die naar jouw linken, des te beter jouw page rank en aanzien in Google (en andere zoekmachines) zal zijn. Bovendien hebben social links tegenwoordig ook een grote meerwaarde. Des te sterker de account die jouw site vermeldt en dus naar jouw site linkt, des te hoger de link value van die link. Accounts met veel volgers genieten logischerwijs meer vertrouwen en zullen je dus sterkere links opleveren.

Ten slotte moet je zelf ook voor goede interlinking zorgen. Een goede interlinking helpt zoekmachines de betekenis van de gelinkte pagina’s te begrijpen. Er zijn verschillende technieken – navigatie links, broodkruimel links, individuele links en subject area links – voor interlinking die allemaal voldoende aandacht verdienen en een zekere SEO meerwaarde opleveren. Verwerk trouwens ook je belangrijkste keywords in de links op je site.

Uiteraard zijn er nog veel meer fouten te maken op vlak van een website optimaliseren voor zoekmachines. Zo is er toch nog een groot deel van de mensen die meteen resultaten verwacht te zien wanneer ze hun site online gezet hebben. Niets is minder waar. Zoekmachines vinden je niet zomaar. Het is dus belangrijk om website promotie te voeren om onder meer de zichtbaarheid en bekendheid van je site te vergroten. Daarnaast kan je ook je website aanmelden bij zoekmachines maar dé beste manier om snel gevonden te worden is linkbuilding. Links komende van andere sites en bij voorkeur dus sites met een goede page rank zal je sneller gevonden doen worden dan door je website aan te melden bij zoekmachines. SEO is zeker en vast een grote meerwaarde voor al je online activiteiten, als je het goed doet natuurlijk!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *