Website optimalisatie: Enkele sterke tips!

website_optimizationContent is king!

Content is king wilt zeggen dat je site goede content moet bevatten, die niet voor de zoekmachines geschreven is, maar voor de bezoekers. Je teksten moeten vlot lezen, duidelijk zijn en pas als laatste SEO-vriendelijk zijn. De zoekmachine(s) zullen je site bijna altijd vinden maar gewone mensen zullen je site niet zomaar vinden. En bovendien moeten ze ook willen terugkomen, je moet ze dus iets te bieden hebben, een antwoord op hun vragen. Daarom is het van belang om in eerste plaats voor je bezoekers te schrijven.

Keyword research

Eens je dat goed in je achterhoofd hebt, kan je teksten gaan optimaliseren voor de zoekmachines. Bij tekst optimalisatie is het belangrijk om zoekwoorden onderzoek uit te voeren waarbij je nagaat welke zoekwoorden je gebruikers gebruiken. Om hoger te kunnen scoren, kan je nagaan welke keywords de laagste concurrentie hebben. Bekijk vervolgens ook je concurrenten. Je kan daar de mosterd halen voor enkele goede keywords maar het is ook belangrijk na te gaan wie je concurrenten zijn en op welke keywords zij goed scoren. Indien je te maken hebt met sterke concurrenten die dezelfde keywords gebruiken als jij, zal het moeilijk worden op die keywords hoog te scoren. Hou daar rekening mee. Ten slotte mag je uiteraard de long tail keywords niet vergeten. Apart zullen ze misschien niet zoveel betekenen, maar samen leveren ze een groot deel trafiek op en wie via die zoekwoorden zoekt, weet wat hij zoekt en die personen zullen dan ook makkelijker geconverteerd kunnen worden (conversie optimalisatie). Conversies zijn belangrijk om iets aan je site te verdienen. Als mensen je site bezoeken en maar wat rond klikken, heb je er niet veel aan. Ze moeten daadwerkelijk een actie uitvoeren. Een goede tool voor keyword research is de Google Keyword Tool en via Google Analytics en Google Adwords kan je je conversies optimaliseren.

Tekst optimalisatie

Eens je een lijst van zoekwoorden hebt opgesteld, is het een kwestie van deze te combineren zodat je er sterke artikels van kunt maken. Zomaar lukraak wat schrijven zal (veel) minder opleveren dan gestructureerd te werk te gaan door keywords die aan elkaar te linken zijn, effectief te combineren binnen één artikel. Tracht in je verschillende artikels ook telkens verschillende keywords te gebruiken. Zo breid je de mogelijkheden waarvoor je gevonden kan worden gevoelig uit. Vervolgens moet je ook alle mogelijke meta tags optimaliseren. Description tags, title tags en URL’s. Integreer het belangrijkste zoekwoord voor een pagina in de meta tags en URL van die pagina. Bovendien moet je ervoor zorgen dat het belangrijkste zoekwoord van die pagina ook in de titel zelf verwerkt is en bij voorkeur vooraan de titel, want het eerste deel van de titel is het belangrijkst voor zoekmachines. Vergeet bovendien je links niet! Links zijn belangrijk om autoriteit op te bouwen wat één van de ranking factors is van zoekmachines. Links van en naar belangrijke, autoritaire sites zijn zeker en vast een meerwaarde. Lees dit artikel over link en tekst optimalisatie er eens op na, je vindt er zeker waardevolle tips in!

Relevantie is noodzakelijk!

Hou er ten slotte rekening mee dat je zoekwoorden relevant moet gebruiken. De zoekwoorden die je gebruikt in je tekst moeten ook steek houden. Stel dus geen vreemde keyword constructies op of stel geen teksten op met alleen maar keywords want dit is een black hat techniek en als Google je hierop ‘betrapt’ zal je onverbiddelijk uit de zoekresultaten verbannen worden. Prop je teksten ook niet vol met dezelfde keywords want ook dit is een black hat techniek, namelijk keyword stuffing. Om dit te vermijden kan je een density checker gebruiken of synoniemen bedenken voor je zoekwoorden. Zo vergroot je ook de mogelijkheden om gevonden te worden, want niet iedereen zal op hetzelfde woord zoeken, sommige mensen zullen ook synoniemen van zoekwoorden gebruiken.

Website optimalisatie: site functionaliteit

Domeinnaam & extensie

Nog voor je website online gaat, moet je een domeinnaam en extensie kiezen. De naam van je website moet duidelijk zijn en bij voorkeur dat zoekwoord (of die zoekwoorden) bevatten waar je toekomstige bezoekers naar zoeken. Als je bijvoorbeeld een loodgieter bent, zou www.loodgieter.be de beste optie zijn. Vervolgens moet je ook een extensie kiezen. Dit hangt af van je bedrijf of merk. Heb je een internationaal merk/bedrijf/product/dienst? Ga dan voor een .com extensie. Ben je eerder lokaal actief? Ga dan voor een .be domein extensie. Een .be extensie heeft in België meer waarde, een .com extensie heeft internationaal gezien meer waarde.

Content Management Systeem

Bij de optimalisatie van je website zelf komt veel kijken. Zo kan je kiezen voor een tailor made website of kan je ook kiezen om gebruik te maken van een CMS. (Lees ons artikel over het eenvoudig beheren van webcontent d.m.v. een CMS voor meer informatie betreffende content management systemen). Een CMS biedt enkele voordelen. Zo kan je makkelijk en zonder al te veel technische kennis zelf makkelijk content op je site plaatsen. Bovendien zijn er ook veel SEO-vriendelijke content management systemen waar je bovendien enkele plug-ins op kunt installeren zodat je site nog SEO-vriendelijker is.

Snelheid

Daarnaast zijn er ook enkele onderdelen van de website waar je rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld de snelheid (page speed) van je website. Sites die sneller laden, scoren beter op zoekmachines omdat onder andere de gebruikservaring verbetert naarmate de site sneller is. Ook hiervoor heeft Google een uitstekende tool, namelijk mod_pagespeed. Deze tool werd door ons besproken, voor meer informatie i.v.m. mod_pagespeed kan u hier terecht.

404-pagina’s

Ook je 404-pagina(‘s) verdienen voldoende aandacht. Dead links moeten vermeden worden maar wanneer iemand toch op een pagina van je site terechtkomt die (niet langer) lijkt te bestaan, moet je alternatieve mogelijkheden bieden:

–          Kijk na of u het internetadres goed getypt hebt

–          Via onze functie ‘zoeken’ vindt u misschien wat u zoekt

–          Keer terug naar de vorige pagina of de homepage

–          U kan ook altijd met ons contact opnemen via onze contactpagina

Leg dan ook links op ‘zoeken’, ‘homepage’ en ‘contactpagina’ zodat je bezoekers er makkelijk naar toe kunnen navigeren.

Navigatiestructuur

Ook je navigatiestructuur is van groot belang. Zo moet de navigatie duidelijk zijn en niet te ingewikkeld. Ook hier mag en kan je zeker gebruik maken van de meest gezochte keywords die je in je zoekwoorden onderzoek hebt opgenomen. Een goede techniek voor je navigatiestructuur is gebruik maken van breadcrumbs (broodkruimel pad). Op die manier weten je bezoekers waar ze zich op jouw site bevinden. Bovendien zorgt het voor een goede interne linkstructuur waardoor zoekmachines je pagina’s beter kunnen indexeren. Je navigatie moet ook niets te ‘fancy’ zijn. Hou het simpel en ga eventueel eens kijken bij je concurrenten. Mensen zijn een bepaalde navigatiestructuur gewoon, wijk daar dus niet onnodig van af.

Analytics: hou je statistieken bij!

Het is ook belangrijk om een Analytics pakket voorhanden te hebben. Een goede keuze hiervoor is Google Analytics. Aan de hand van een Analytics pakket kan je achteraf nagaan waar je je site nog verder kunt optimaliseren. Als je het bovendien koppelt aan een advertentieprogramma als Google Adwords kan je zowel je website voor je bezoekers optimaliseren als voor de zoekmachines om op de beste manier gevonden te worden.

Browser functionaliteit

Ten slotte moet je site in alle browsers volledig werken. Tegenwoordig worden er steeds meer nieuwe browsers gelanceerd en Internet Explorer is al lang niet meer de enige veelgebruikte web browser. Om te testen of je site volledig functioneert in alle browsers, kan je deze tool gebruiken Browsershots.

Er zijn uiteraard nog véél meer optimalisatietips maar die kunnen we onmogelijk in één artikel samenvatten. Ga daarom eens door de andere artikels op onze zoekmachine marketing blog. Daar zal je zeker nog meer tips ontdekken voor zoekmachine optimalisatie, tekst optimalisatie, website optimalisatie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *