Web 2.0 liever slecht nieuws of geen nieuws?


“There’s no such thing as bad press”. Dit statement tekent al jaren het beleid van veel bedrijven die liever in een negatief daglicht staan dan helemaal niet in het nieuws komen.  Wij zijn het hier echter niet helemaal mee eens. Door het internet en social media verspreidt nieuws veel sneller dan vroeger en kunnen mensen via allerlei kanalen hun mening uiten. Dit kan verstrekkende gevolgen met zich meebrengen voor zowel kleine als grote bedrijven. Anderzijds hebben bedrijven de kans om zich openlijk te verdedigen en vragen te beantwoorden op Facebook, Twitter en andere social media. Toch is dit vaak niet voldoende om klanten en fans te behouden. Het is dus belangrijk om de filosofie van maatschappelijk verantwoord ondernemen ook toe te passen in je aanwezigheid op social media.

De controversiële actie van GoDaddy

GoDaddy is een bedrijf dat op een zeer negatieve manier in het e-nieuws kwam de voorbije week. De CEO Bob Parsons is gekend voor controversiële acties, maar zijn laatste stunt valt echter in zeer slechte aarde. In het filmpje hieronder kan je zien hoe Bob Parsons een dorp “redt” van een olifant. Die olifant zou het dorp al enige tijd terroriseren door gewassen te vernielen.


Dierenrechtenorganisatie PETA uitte openlijk kritiek op de marketingstunt. Ze hekelde de CEO voor zijn macho-oplossing. Terwijl de olifantenpopulatie onder druk staat, zijn er voldoende vreedzame alternatieven. Parsons is een miljonair die andere middelen voorhanden heeft dan een jachtgeweer. Ook bij klanten kon dit filmpje niet op bewondering rekenen. Veel mensen kozen ervoor om onmiddellijk de relatie met GoDaddy te beëindigen.

Social media voordeel voor concurrentie

De controverse heeft enkele gevolgen waarvoor social media mede verantwoordelijk is. Namecheap, een concurrent van GoDaddy gebruikte de situatie om klanten van GoDaddy te lokken. Het bedrijf bood speciale kortingen aan voor klanten die overstapten van GoDaddy. En dit is niet alles. 25% van de inkomsten van die nieuwe klanten gaat naar het goede doel Save the Elephants. Hierdoor bewijzen ze tevens dat ondernemen niet puur om geld draait, want het bedrijf verkoopt met verlies.

Uiteindelijk is het nieuws voor GoDaddy niet volledig negatief. Met de verhitte discussies en blogposts rond het filmpje krijgt het bedrijf veel aandacht. Dit brengt ook veel permanente links met zich mee, wat dan weer positief is voor link building en zoekmachine optimalisatie. Die voordelen wegen echter niet op tegen de deuk die hun imago kreeg, zoals blijkt uit de reacties van klanten en concurrenten.

Hoe denk jij erover: liever slecht nieuws of geen nieuws?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *