Wat Google’s +1 button betekent voor Facebook

Google FacebookMet de recente aankondiging van Google’s +1-knop is Facebook toch een beetje terughoudend om deze nieuwe experimentele feature te vergelijken met hun reeds lang bestaande en populaire Facebook like-knop.

Laten we Facebook en Google even vergelijken. Beide bedrijven krijgen de meeste inkomsten uit advertising en hebben de mogelijkheid om zeer gericht advertenties te tonen door genoeg data en gegevens te verzamelen over gebruikers dat een mogelijke doelgroep kunnen vormen voor potentiële adverteerders waardoor er zeer goede resultaten kunnen geboekt worden voor merken en bedrijven.

Er is echter een belangrijk verschil: Facebook verzamelt gegevens op basis van gegevensprofielen die de gebruikers zelf invullen. Google is echter afhankelijk van technische methoden dat het klikgedrag van de surfers registreert. Sommige van deze methoden, zoals tracking cookies worden in Europa alsmaar meer aanzien als een inbreuk op de e-privacy door overheden.

Op de grafiek hieronder is het opvallend dat 23.8% percent van de jaarlijkse Amerikaanse online advertising uitgaven gecontroleerd wordt door Facebook,  gevolgd door Google met 16.7%.

emarketer-facebook-google-ads

Facebook is dus een grote advertising concurrent waar Google zeker rekening mee moet houden. De vraag is welke gevolgen de +1-knop van Google zal teweeg brengen in de voortdurende strijd voor ad-inkomsten tussen de twee bedrijven.

Deze nieuwe social sharing feature van Google heeft de mogelijkheid om op verschillende gebieden een aantal voordelen te hebben tegenover Facebook:

Aanbrengen van nieuwe gebruikers

De +1 knop zal binnekort verschijnen in één van ’s werelds meest gebruikte zoekmachines. Voor gebruik te maken van deze feature moet de gebruiker beschikken over een Google Profile.
Dit is een zeer slimme zet van Google, ze zullen natuurlijk niet meteen kunnen tippen aan het 500 miljoen-sterke-lidmaatschap van Facebook maar deze doorvoering zal zeker zorgen voor een stijging in het aantal gebruikers van de Google Profiles.

Desondanks dat Facebook een gesloten platform is, blijft de grote hoeveelheid aan gebruikers één van de oorzaken waardoor Facebook het voor elkaar krijgt om een hoger percentage in advertentie-uitgaven te behalen dan Google.

Verzameling van gegevens voor ad targeting

Als Google’s +1 zorgt voor een stijging in het gebruik van Profiles, zal Google nog meer data en persoonsgegevens tot zijn beschikking hebben dan dat nu het geval is bij surfers.
Facebook heeft nu de mogelijkheid om zeer gerichte advertenties te kunnen aabieden omwille van het soort gegevens dat verzameld wordt over gebruikers. Facebook weet of je alleenstaand bent of niet, welk geslacht, seksuele geaarheid, waar je werkt, je woonplaats, enzovoort … . Hierdoor zijn adverteerders zeer enthousiast over Facebook omdat ze hun advertenties kunnen finetunen naar verschillende doelgroepen toe.

Als het aantal profielen van Google zou groeien hebben ze ook de mogelijkheid om meer doelgericht en nauwkeurig advertenties aan te bieden. Dan in de huidige situatie, waar trefwoorden en browse-gegevens worden gebruikt om ad’s te targetten. Met de push naar non-tracking features en de opkomende e-privacy wetgevingen, is het een groot vraagteken hoelang cookie-based-browsing nog zal worden gebruikt.

Het komt erop neer dat Google nieuwe manieren nodig heeft om data te verzamelen. Een ideale oplossing voor Google lijkt dus een zoekmachine met een (verplicht) sociaal profiel. Of het effectief zal leiden tot een verhoging van de clickthrough rates voor Google AdSense en AdWords campagnes valt nog af te wachten. Maar het ziet er veelbelovend uit.

Sociale aanbevelingstoolGoogle +1

Facebook’s sociaal netwerk platform samen met de ‘like-knop’ worden al reeds erkend door bedrijven als meetbare marketing tools. De Like feature fungeert als een sociale aanbevelingstool tussen vrienden, wat zeker tot één van de beslissende factoren behoord voor het overgaan tot aankoop.

Zodra de nieuwe social-sharing feature van Google in beweging komt zal deze ook fungeren als een sociale aanbevelingstool, maar een zeer doelgerichte. Op Facebook, zie je bijvoorbeeld Likes voor merken, foto’s en berichten die niets met jou te maken hebben. Maar op Google, zie je persoonlijke aanbevelingen voor producten en plekken waar je actief naar op zoek bent. Het is een zeer krachtig concept, met een grote mogelijkheid tot optimalisatie voor advertising.

Zoekalgoritmes

Google communications manager Jake Hubert: “We rely on a fundamentally algorithmic approach to search quality because this is the most scalable way to answer more than a billion search queries each day, many of which we’ve never seen before, in more than a hundred languages. Google’s algorithm is constantly evolving and improving. For example, in 2010 alone we experimented with more than 6,000 changes and launched 490. Google will study the clicks on +1 buttons as another ranking signal. As with any new ranking signal, we’ll be starting carefully and learning how the signal is related to quality.”

Click to tweet!

De huidige algoritmische aanpak van Google voor het bepalen van de rank van een website in de zoekresultaten krijgt nu een extra sociale dimentie waar feedback van de gebruiker belangrijk wordt.Data in een sociaal aanbevolen en relevant zoekresultaat is uiteindelijk veel interessanter dan een Facebook-Like in een gesloten netwerk.Als gebruikers meer en meer +1 aanbevelingen te zien krijgen, zal dit uiteindelijk leiden tot meer gepersonaliseerde en relevante zoekresultaten.

Welk bedrijf zal uiteindelijk eindigen met de meeste gebruikers, de meeste gegevens, de beste targeting en meeste winst? Zal deze onschuldige kleine knop een eerste succesvol social-sharing product zijn voor Google?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *