Waarom tablet advertising achterblijft op de tablet rage

De meesten onder ons kijken alweer reikhalzend uit naar de release van de nieuwste iPad, die vanaf morgen in de winkels zal liggen. In het buitenland leidde de release van het nieuwe Apple product al tot lange wachtrijen, en ook in ons land lijkt de nieuwe iPad een succes te worden.

Niet alleen de iPad is een succesverhaal, maar de hele markt van de tabletcomputers is al enkele jaren aan een opmars bezig. Onderzoekers verwachten dat tegen het jaar 2015 meer tabletcomputers verkocht zullen worden dan desktop computers.

Het is dan ook zeer vreemd dat tablet advertising achterblijft op deze razendsnelle evolutie. Adverteerders blijven bij het aanmaken van ads voor tablets vasthouden aan veredelde print ads, aangevuld met een linkje of twee. Nochtans biedt het adverteren op een tablet computer heel wat voordelen. Het scherm is niet alleen groter dan bij een mobile device, maar je hebt ook het voordeel van het touchscreen, dat de interactiviteit met de gebruiker in de hand kan werken.

Apple pakte vorige week nog uit met de nooit geziene hoge kwaliteit van het beeldscherm van de iPad. De retina display heeft een resolutie van 2048*1536 pixels, met meer dan 3,1 miljoen pixels. Een uitermate sublieme beeldkwaliteit die perfect geschikt is voor rich media bannering.

Onderzoek toonde trouwens ook aan dat tablet gebruikers zelf vragende partij zijn voor rich media advertising, en dat de ads best touchscreen-vriendelijk zouden zijn. Verder onderzoek toonde ook aan dat de tablet, naast entertainment en games, ook vaak gebruikt wordt om te shoppen. Het aantal tablet gebruikers die al een aankoop hebben gedaan op hun device ligt hoger dan het gemiddelde van alle devices. De tablet gebruikers zijn dus meer geëngageerd voor rich media banners dan andere gebruikers.

Toch blijven adverteerders vasthouden aan traditionele, soms zelfs statische banner ads, waardoor zij zelf niet alleen vele kansen laten liggen, maar ook de publishers die de advertentieruimte verkopen. Zij zouden door rich media banners te verkopen makkelijk enkele euros CPM meer kunnen vragen voor hun advertentieruimte. Heel wat geld blijft dus op de tafel liggen in de markt van tablet advertising.

Waarom adverteerders terughoudend zijn

Er zijn enkele redenen die we kunnen opgeven voor deze terughoudendheid. De eerste reden is de relatief jonge markt van de tablet computers. Het is pas in het jaar 2010 dat de tablet computer echt populair is geworden, met de release van de eerste iPad van Apple. Sindsdien zijn ook andere producenten op de markt van tablet computers gesprongen, zodat we nu ook tablets hebben van HTC, Samsung, Sony, … Het gevolg is dat een standaard ver te zoeken is. Al deze tablets hebben verschillende formaten en verschillende operating systems, wat het voor adverteerders moeilijk maakt om banners aan te maken die geschikt zijn voor al deze verschillende merken van tablets.

Een tweede reden voor de moeizame evolutie van tablet advertising is de hoge productiekost voor de adverteerder. Rich media banners aanmaken kost natuurlijk handenvol geld voor de adverteerder, waardoor het voor hem een grote investering is. Daartegenover staat dat hij deze investering maakt in een markt in volle evolutie, en dat hij dus weinig kennis heeft over een mogelijke return op zijn advertenties. Ondanks de snelle evolutie van tablet computers is het nog steeds een relatief kleine markt vergeleken met andere devices, wat de terughoudendheid bij de adverteerder in de hand werkt.

Maar net zoals bij andere groeimarkten heeft ook deze markt tijd nodig om de nodige standaarden en best practices te installeren. Naarmate de tijd vordert zullen, net zoals bij desktop banners, ook hier tablet-specifieke banner formaten komen. Hierin heeft Google in december al een voorzet gegeven op haar Mobile Ads blog.

Executive Summary

Wat? Samen met de iPad evolueert ook de markt van de tablet computers razendsnel.
Maar? Tablet advertising blijft achter op deze rage, aangezien adverteerders terughoudend zijn.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *